Indexfonder slog aktiva fonder 2020

Ny spännande undersökning från Morningstar:

Det jag tycker är mest spännande är att amerikanska indexfonder presterar bäst. Därför har jag nu på test att övervikta USA i min långsiktiga portfölj via fonden Handelsbanken USA Index Criteria.

Jag tycker att rubriken är missvisande. Drygt 50% av de aktiva fonderna slog sitt index under 2020. Då är det inte rätt att säga att indexfonder slog aktiva fonder. På 10 år var det 25% av de aktiva som slog sitt index. De här siffrorna är ju helt andra än vad vi brukar läsa, att 96% inte slår sitt index. Statistik är lurigt på det sättet.

I Morningstars undersökning sägs heller inget om hur mycket de aktiva fonderna slog sitt index med. Det är ju inte ointressant.

Det är lätt att filtrera information och fästa större vikt vid det som man själv tror på. Oavsett vad man tror!

Det är för att tidsperioden är annorlunda mellan det här och Barras 2010 där fonder som producerade alpha (bättre än jämförelseindex) efter avgift var 0,6% (statistiskt inte annorlunda än 0) på månadsbasis. Du jämför alltså en tio års period med månadsperioder.

Om alla aktiva fonder idag köpte sitt jämförelseindex och la till en hävstång som är högre än deras avgifter och det vore en tjurmarknad i X antal år så skulle 100% av de fonderna slå sitt jämförelseindex. Men det är ointressant för att fonderna tar högre risk vilket ger olika avkastning beroende på tidshorisont och marknadsklimat som inte går att tajma i förhand.