Avveckla pensionsstiftelse?

I en tidigare fas av min karriär hade konsultuppdrag till 100% i en organisation som tillhandahöll tjänster mot stora IT och telecom företag. Med en amerikansk uppdragsgivare och tuffa krav från de som behövde mina tjänster var jag mån om att inte riskera privatekonomin och etablerade därför ett AB som jag fakturerade igenom och en Pensionsstiftelse till vilken jag gjorde min pensionsavsättning. Det är nu över 10 år sedan jag lämnade detta uppdrag men jag har fortsatt att behålla den juridiska strukturen och den är för stor för den kapitalförvaltning som jag idag ägnar mig åt i inom de två olika juridiska enheterna. Jag har 100% ägande av de båda juridisk enheterna. Att hålla en pensionsstiftelse igång kräver en revisior och en årlig registerhållningsavgift hos Länsstyrelsen; det är kostnader och komplexitet som kostar energi och inte tillför något värde till mig.

Jag skulle därför vilja konsolidera ABt och pensionsstiftelse till en juridisk enhet, men jag får inte riktigt klart för mig om det är möjligt eller om det finns några negativa konsekvenser av detta. Diskussioner med Länssttyrelsen, revisorn har gett mig mer frågor än svar.

Är någon här som har erfarenhet av Pensionsstiftelser eller vet var jag kan vända mig för att reda ut om det är en god idé att konsolidera eller om jag skall låta det vara?

Hej, hur gick du tillväga? Har en vän som är i samma situation…

Sorry för sent svar. Jag har inte gjort något åt detta ännu

1 gillning

För juridiska överväganden, googla fram en advokatbyrå med fokus på pensionsjuridik. Köp en timmes - eller två - rådgivning.

Ett alternativ är kanske den här boken:

Jag skulle köpt den, eller lånat, och se vad som står.

1 gillning

Suveränt tips tack så mycket!

1 gillning