Axfoodaktiens ras

Är det någon annan än jag som förvånat sett hur Axfood-aktien rasat de senaste dagarna?

På en vecka har aktien rasat ca 19%, från 324 kr till 263 kr och jag undrar varför.

Jag började leta nyheter på Placera.

22/9
Enligt Danske Bank ligger ökade marknadsandelar redan i värderingen och uppvägs av stigande uppvärmnings- och lönekostnader, vilket kommer påverka utfallet under 2023, rapporterar Bloomberg.

23/9
SEB satte riktkursen till 300 kr.

26/9
Affärsvärlden ger säljråd för Axfood
”Dagligvarubolaget Axfood har varit en vinnare i den nya inflationsmiljön. Aktien har dock handlats upp till ovanligt höga multiplar efter starka operativa resultat.”

Jag ställer mig frågan varför uppvärmningskostnader (nerkylningskostnader också gissar jag) och personalkostnader inte redan skulle vara i värderingen. Och att ta marknadsandelar ju måste vara mycket värt för framtiden.

Affärsvärldens säljråd kommer efter den stora nedgången (är det kanske en säljsignal som triggats och de hittar på anledningar i efterhand?).

Jag tror på bolaget på sikt och tänker själv behålla.

Dumpad i samband med utdelning kanske?

2 gillningar

Ahh! Där har vi det. X-dag 22/9. Tack!

Jag har ägt aktien länge, och den har varit relativt dyr ett tag. Jag passade på att fylla på lite. Köp i dipparna och håll den på lång sikt kör jag på. Den skulle dock kunna komma ner mera för att jag skulle göra storköp.
Axfood är ett bolag som kan föra över sina ökade kostnader på oss kunder.

1 gillning

Ja den har ett P/E-tal på 22 nu ser jag. Men den har legat runt det i många år. Jag tror den är värd det men kommer nog inte fylla på i denna dipp.

1 gillning

Nej, nu gäller det nog att ha kassa för framtida köplagen. Det lär nog bli värre innan det blir bättre.

2 gillningar

Jag hjälper till med stödhandla på Willys + stamkund :joy::wink: . @Fredrik_77

2 gillningar

P/E 28 omkring där på toppen. Det behöver ett företag växa med sådär en 25% eller så för att motivera. Axfood växer väl sådär en 3% om året.

Nu efter raset “bara” P/E 23. Fortfarande på tok för högt. Rimligt är kanske P/E 15. Kanske 18 om man ser till stabilitet.

Min riktkurs för ett 1a köp är drygt 150 kr :slight_smile:

5 gillningar

Jag tycker att du kan lägga till i beräkningen att Axfood är det enda företag i livsmedelsbranchen som du kan äga aktier i, sen ICA försvann från börsen. Plus att jag tror Willys knaprar andelar från ICA nu när inflationen är som den är. Kanske kan du komma upp att acceptera PE 20? Då är vi inte lång från 22 :slight_smile: men jag förstår Axfood kan inte expandera så mycket mer, i alla fall inte i Sverige.

1 gillning

Jag håller med. Jag noterar också att Willys på min ort har gjort stora framsteg dom senaste tio åren vad gäller matvaror/utbud.
Numer hittar man det mesta likt Coop och Ica men till en mycket billigare peng.
Priset på matkassarna kommer förmodligen vara i fokus dom närmsta åren, och då lär både ICA och Coop få hård konkurrens.

1 gillning

Bra bolag. Bra affär. Men för hög värdering. Förr eller senare hinner det ikapp. Typ som nu.

Samma sak med för högt värderade tech bolag. Går ett bra tag … tills andra saker värderas som rimlig vinst på kapital.

PE 18 är en stretch för mig :slight_smile:

1 gillning

Ja. Ja. Jag har fortfarande 21% upp på den på ett år. Men kanske skulle jag förvänta mig lite mer utdelning för PE 22. Jag behåller och går den ner mer får jag väl ta det, inte mer med det :slight_smile:

1 gillning

Axfood är dock en hyfsad hamn att vila i när det är oroligt.
Förutsatt att man inte köpt den för dyrt.

3 gillningar

Absolut men inflationen är ett hot också mot Axfood. Många priskänsliga kunder som kanske måste hålla igen.

Att även inom Axfoods prisprtiment så väljer folk billigare saker (tex kött blir korv) och kanske även köper färre onödiga saker (tex godis). Då kan ju både försäljning och vinst gå ner. Tyvärr.

Det hade kanske varit intressant att gå tillbaka i deras årsrapporter och se hur omsättning och vinst förändrades i 2000-2002 och 2008-2009. Aktien gick ner med knappt 50% i dessa om jag tittade rätt.

De nergångarna var kanske inte lika djupa samhällsekonomiskt som det vi står inför nu. Nuläget kanske mer liknar 1990 tals krisen men då var tyvärr inte Axfood noterat.

PE 18, och. helst under PE 15, hade jag helst sett för att vara bekväm med köp för ett bolag som växer långsamt och det är tack vare just stabiliteten. Utan den så hade det varit PE 10 som gällt för mig. Men så investerar jag helst bara i bra bolag när de är rimligt värderade.

Deras aktiekurs är i länken nedan tillbaka till 1997 då de noterades.

Jag hittade årsrapporten för 2009. Den finns på deras hemsida.
image
Så de hade en stigande trend i omsättningen under de åren.

PS Rapporter för 2001 och 2002 finns också på deras hemsida.

1 gillning

Absolut, det gäller ju att vara ödmjuk inför framtiden. Vindarna kan vända fort.
Oavsett vad, så kan en aktie djupdyka om tillräckligt många blir rädda.
Dock så tror jag att det finns andra bolag som kommer ha det betydligt tuffare än Matvaror, medicin, osv, som är för vår överlevnad. Man ska nog välja branscher/aktier noga kommande år om man vill vara kvar på aktiemarknaden.
Tänk alla byggvaror, hemmafix, osv som haft guldår nu i pandemin där man nu fixat färdigt och avvaktar inköp.
Eller varför inte sälja av alla aktier och köpa en billig husbil om ett år eller två, när folk måste köpa mat och el för stålarna.
Alla skulle ju köpa husbil/husvagn, sommarstuga i pandemin.

1 gillning

Intressant! Vinsten ”bara” ner en 6-7% från toppåret 2006.

Tycker P/E ska ligga på som mest 12-13 för att jag ska fundera på att köpa aktien.

Rapporterad vinst per aktie är just nu på runt 4,2%. Jämfört med 2% inflation så är där knappt någon marginal. Jämfört med 9% inflation så känns det inte alls bra …

Jag resonerar så att Axfoods aktie får vara lite ”dyrare” än andra aktier just på grund av att det brukar vara en någorlunda stabil aktie i oroliga tider. Det har ju även visat sej stämma denna gången då många legat på köp.
Den är dock tråkig som få, men hjälper mej att hålla portföljen flytande med stabila utdelningar.

1 gillning

Andra posterna som resultatet var ju inte lika stabila dock. Så bara för omsättningen stiger är det inte positivt om resultatet inte följer med.