Balaji Srinivasan varnar om tillståndet vi är i, kolla videon och om intresserad läs bloggposten. En del spännande charts. Vad är era takes av det han tar upp?
Är det samma snubbe som sa att Bitcoin i vår skulle till $1.000.000? Jag gissar att han är väldigt lång crypto när han hela tiden pratar om “fiat crisis”.
Poängen är att det trycks exponentiellt mer pengar för att lösa problem och betala av en evigt växande skuld.
Detta leder till inflation och så småningom hyperinflation. Det är oundvikligt.
Att Bitcoin har ett fast utbud betyder att vanliga pengar (Fiat) permanent tappar i värde mot Bitcoin per design. Vid hög inflation går det snabbare. Det är tesen bakom att Bitcoin skulle kunna nå över $1 miljon.
Att betala statsskulden genom att höja skatter eller kapa i budgeten är politiskt självmord, vilket även gör inflation till den minst smärtsamma ’lösningen’.
Räntor som höjts för att tämja inflationen leder till att banker, företag och individer hamnar i ekonomiska problem. När det blir problem så trycks det mer pengar.
Inflation i penningmängden är nödvändigt i en valuta för att inte ha en deflation i det reala värdet. Penningmängden måste hela tiden växa med det reala tillgängliga värdet i världen. Annars speglar inte mängden pengar mängden realt värde. Vilket leder till deflation.
Bitcoin som har en maxmängd kan därför inte vara en valuta med varken deflation eller inflation utom kommer leda till deflation. Vilket är ett mycket effektivt sätt att stanna en ekonomi.
…jag är mer förbryllad av grafen. Har TV-apparater blivit gratis sedan år 2000? För hur kan något annars gå ner 100%. Jag får en känsla av att grafritaren slagit huvudet i ritbordet en gång för mycket.
Ja det är jag. Växlingskursen mellan två tidpunkter på valutan (i någon mening kalkylränta) i realt värde behöver vara stillastående eller svagt inflaterande för att det ska vara dåligt att bara hålla på valutan och ta ekonomisk risk ska vara bra (produktivitetshöjande över tid).
Har inget att göra med att pris på vissa saker sjunker för att produktiviteten går upp. Det räcker inte att titta på enskilda sakers kostnad i en specifik valuta. Valutan är graderingen på linjalen, linjalens längd varierar (inflation/deflation) så du kan inte mäta med den över tid utan att kompensera för det.