Bank för bostadsinsats

Hej!

Är i en situation där jag genom arv fått en summa pengar, (drygt 1 miljon). Jag bor för närvarande i en hyresrätt med sambo och barn, och kommer inom 3 år behöva flytta till större, och vill då köpa bostad.

I staden jag bor är bostadspriserna som i resten av Sverige skyhöga, och jag kommer förmodligen inte ha råd med det boendet vi vill ha i dagsläget trots denna miljon, utan skulle behöva kanske 1.5-2 miljoner.

Detta beräkningar jag ha inom 1-3 år l lite beroende på andra faktorer i livet.

Hursomhelst är min fråga var och hur jag ska förvara pengarna. Rätt vad det är så dyker vårat drömobjekt upp på Hemnet som vi trots allt redan nu har råd med, så pengarna måste vara snabba att komma åt.

Inser givetvis att det inte finns så mycket alternativ till bankkonto. Det har vill ha tips på är vilken bank jag ska välja. Ska jag sprida ut det på olika banker ? Hur fungerar det med insättningsgarantin på belopp över en miljon? Var får jag bäst ränta?

Mvh

Gränsen är 1 050 000 numera. Tidigare var det 950 000. Det har varit €100 000 båda tillfällena, men man tvingades höja till 1 050 000kr för att kompensera för den allt svagare svenska kronan.

Det finns dock vissa fall när belopp över detta ändå är skyddade:

Du kan också ansöka om ett tilläggsbelopp, upp till fem miljoner kronor för insättningar som är kopplade till vissa livshändelser, till exempel om du har sålt en bostad.

Vad jag vet omfattas även andra större livshändelser; så som om man fått stora skadestånd, stora ersättningar från försäkring, eller arv. MEN pga osäkerheten i detta, och att du efterhand måste ansöka och rent teoretiskt skulle kunna få avslag, hade jag inte haft mer än 1 050 000kr per institut.

Detta ändrar sig varje månad. Tänker du att du ska flytta denna miljon varje gång det är 0.05% högre någon annanstans? Just nu har Lunar en av de bästa räntorna på 1.05%.