Kortsiktigt sparande 5m+

Jag har sålt min lägenhet och har nu lite mer än 5 miljoner totalt på mitt sparkonto.
Kommer troligen att köpa någon ny bostad inom 1-2 år. Så har spekulerat lite i vad man kan placera pengarna.

Har ingen stor erfarenhet av investeringar utöver Avanza egna fonder och bara lägga pengar på hög i sparkonto.

sparkonto för så kort tid

2 gillningar

tack för svar! var lite det jag hade tänkt.

Dock, ska man låsa pengarna på t.ex HSB med 3,44% ränta i 12m. eller sprida ut det på olika banker så man inte går över 1 miljon för att ta del av bankgaranti?

5 olika sparkonton hos olika aktörer som ger dig separat insättningsgaranti. Inget annat funkar med så kort horisont.

12 gillningar

Får nog bli något sånt, tack!

1 gillning

Enligt mig beror det lite på ska din nästa bostad vara lika dyr eller ska du köpa något billigare?

Om du letar lika dyr bostad så hade jag kört allt på banken med en sparränta men dela upp mellan flera pengar då insättningsgarantin bara täcker ca 1 miljon ungefär om jag ej minns fel.

Sparkonto med ränta på minst två olika banker (tak på insättningsgaranti).

Om du fick ut 5 miljoner cash när du sålde din lägenhet, vad i hela friden var det för lägenhet? :joy:

1 gillning

Eventuellt på Manhattan!

1 gillning

Ja, inte är det på Skäggetorp i Linköping i alla fall :joy:

3 gillningar

Kanske Ryd?

3 gillningar

Det var väl inget fantasibelopp? Kanske var det en 2:a på Kungsholmen i Stockholm.

Var i helskotta bor du? Här hos mig täcker det knappt mäklare och notar… :cry:

Jo för mig är det. Att få ut 5 miljoner efter alla lån. Damn… Här sitter jag och är lycklig med 1 miljon i vinst utöver lånet och kontantinsats.

Såklart allt är relativt. Men för majoriteten av jorden är nog 5 miljoner ett fantasibelopp :+1:

Frågan är, var bor ni?! Haha :joy:

1 gillning

Haha, ja på andra sidan extremskalan än dig verkar det som. :grin:

Tycker att 1 miljon är samma fantasibelopp som 5 miljoner om man ska jämföra med majoriteten av jordens befolkning…

1 gillning

:joy::+1: Hoppas du trivs

Ja det är sant.

Men med dessa extremsummor. Då antar jag att ni har lika stora lån. Blir ni inte väldigt sårbara för räntehöjningar såsom nu?

TS har väl inte sagt att denne fick ut 5 miljoner i cash på en bostadsaffär, endast att det nu finns 5 miljoner på sparkontot. Vi vet ju inte hur mycket det fanns där från början?

/

Ja det har du rätt i. :+1: