Lås bara pengarna om du är säker på att du inte ska använda dem. Ifall det finns risk att du vill köpa den nya bostaden tidigare än om ett år så kanske du ska nöja dig med ett konto som har fria uttag.
5 konton lär inte behövas.
Vid tex försäljning av bostad gäller undantag och man lär kunna få upp till 5 miljoner kronor.
Hur nedan funkar i praktiken har jag ingen erfarenhet av, men vill gärna höra då jag är i samma sits som TS!
Enligt Insättningsgarantin och investerarskyddet - Riksgälden.se så måste man ansöka beloppet när och om om situationen inträffar.
Undantaget förenklar dock inte när vissa erbjuder sparande för ett maxtak på 1’050’000. Ex Nordax. Hur funkar det med ränteutbetalning om man maxat insättningen?
Sätt in på ditt skattekonto och få 2,41% fn (skattefri ränta omräknad till skattepliktig ränta) Sätt utbetalningsspärr och säkerställ att du har bankkonto anmält hos SKV.
Jag tyckte jag fick in en fantasisumma på 2.5 miljoner från min husförsäljning på mitt konto…
I alla fall kommer jag dela upp summan på olika banker med insättningsgaranti…säkraste sättet.
Törs man ha så många miljoner på sparkonto, förmodligen Nish bank när insättningsgarantin bara är strax över en miljon?
Isåfall skapa flera konton för varje miljon?
Jag har själv Klarna flex och har min likvida buffert på minst 3 månadslöner (brutto) där.
Och mina största och långsiktiga innehav på Avanza.
Eller tänker jag helt fel?
För de om undrar så har jag köp och sålt lägenheter i Stockholm de senaste 20åren.
I varje lägenhet har jag byggt om köket.
Jag startade med ca 120.000kr.