Har fått en större summa pengar att förvalta, en knapp handfull msek. Långsiktigt, ca 10 år+.
Jag som verkligen har väntat på ett tillfälle när jag får ordentlig genomslagskraft i mina investeringar och inte bara traggla med mitt lilla månadssparande har nu hjärtklappning och stresspåslag. Hur sjutton investerar jag dessa pengar klokt!?
I månadssparandet investerar jag löpande i globala, svenska och indexfonder samt att jag har en förkärlek för investmentbolagen (som typ alla andra just nu) plus en liten, liten lekhink. Stabilt och fint, det tuffar på. Jag åker med både upp och ner i marknadens svängningar och verkar kunna hantera det bra. Inga fingrar på säljknappen i nedgångar alltså.
MEN nu när jag har en större klumpsumma att investera så har jag något motsvarande tunghäfta.
Problemformulering:
-
Att kötta på och investera summan på de nivåer aktier och fonder är idag känns som ett dåligt alternativ. Investera i upp och nedgång, fine. Men att peta in hela summan på börsen när vi är på rekordnivåer, nja. Även om planen givetvis inte är att investera allt på ett bräde så stressar oinvesterade pengar mig.
-
Låta summan sitta på sparkonto med 0,5% ränta i väntan på rimligare nivåer på börsen. Hjärtklappning. Inflationen äter upp pengarna.
-
Investera i räntefonder och/eller realräntefonder. Är det så klokt? Är räntorna på väg någonstans så är det väl upp. Plus att jag har bolån på över 1% ränta
-
Lösa bolånet i väntan på att börsen hamnar på nivåer som känns lite rimligare än idag.
-
Tanken har också slagit mig att investera i semesterbostad för uthyrning mellan eget bruk
Så, sammanfattningsvis. Hur har ni som haft en större klumpsumma att investera resonerat? Och vad är era tankar kring större ”klumpinvesteringar” på börsen i dagens klimat?
Känner att det blir ett helt annat resonemang än kring ett löpande månadssparande med de mindre summor jag har sparat hittills.