Bank med export till excel

Jag undrar om någon kan hjälpa mig välja bank. Vi vill inte ha Länsförsäkringar längre.

Så nu undrar jag vilka banker som kan exportera kontohändelserna till excel? Kan kännas som ett speciellt krav, men jag kommer bli väldigt frustrerad om vi förhandlar boränta osv sen visar det sig att det inte går att exportera kontohändelser till excel :slight_smile:

Jag behöver exportera meddelandet på swishen det vill säga det som man själv skriver.
Ex Lunch, Present osv. Orsaken är att jag drar in kontohändelserna i min budget utifrån kategori.
På Handelsbanken verkar det vara som man bara får med själva saldot på swishen, inte meddelandetexten.

Ett extra plus är om banken själv kategoriserar kontohändelserna. Nuvarande bank har ex Groceries/restaurtants etc. som en extra kolumn vid export. Den är inte klockren, men väl användbar.

Tusen tack på förhand ni som svarar

Omformulerar frågan:

Kan ni exportera era kontohändelser till excel?
Om ja, vilken bank har ni?
Om ja, kommer meddelandetexten på swish med?

Känner inget behov av att exportera kontohändelserna till Excel. Använder Revolut för att betala det mesta som har bra kategorisering. Med cirka 10 kategorier går det snabbt att lägga manuellt i Excel om man vill.

Har du frågat banker om du kan få kontoutdrag från Swish av dem?

ICA Banken har export av kontohändelser i csv-format (kommaseparerad text) som går utmärkt att öppna i Excel. Swish-meddelanden kommer tyvärr inte med.

Exporten finns bara i webgränssnittet, inte i mobilappen (Android).

SEB har utmärkt export-stöd till Excel. Det är en av de viktigaste pelarna i vårt ekonomiska upplägg.

Marginalen som är vår “andra bank” har också stöd.

En fördel på Marginalen är att man kan skriva längre noteringar vid interna överföringar än de tolv tecken som är gränsen på SEB.

Att få ut text från Swish tror jag bara går via Swish-appen. Det behöver inte alls vara så, men om du få så pass mycket Swish-betalningar att det är en faktor så bör du vara försiktig om det är privatkonto. Har läst om många som har fått problem med det. Bättre i så fall att skaffa företags swish då. Då kan du dessutom få bättre kopplingar mot t.ex. ekonomisystem.

För egen del så räcker kopplingen med telefonnumret i Swish för att ha koll på vad som gick in / ut.

Handelsbanken har export till Excel. Men swishtexten syns nog enbart i swishappen. Man ser enbart avsändarnamnet på en swishtransaktion.
image

Jag hittar bara kategoriseringen i appen, inte i internetbanken?

Tror också att swishtexten bara syns i swishappen.

För att förtydliga mitt tidigare inlägg lite så finns Swish-meddelanden tillgängliga i ICA Bankens webgränssnitt. Man ser dem inte direkt i listan, men det går att välja att se detaljer för varje transaktion, och om man gör det för en swishning ser man förutom meddelandet även klockslag, avsändare med namn och telefonnummer samt ett swishreferens-nummer. Men som sagt, dessa detaljer följer inte med i exporten.