Smarta tjänster

Hej
Jag vill byta bank, fr SEB, för min vardags ekonomi, värdepapper har jag hos Avanza. Bolånen får vara kvar hos SEB.
Jag har sett några trådar på ämnet, men de tar främst upp frågor om kostnader.
Jag är ute efter en bättre användare upplevelse.
Det som jag e riktigt missnöjd med är:

• möjlighet att exportera ut data, för kreditkorts transaktioner går det inte hos SEB, det är klipp å klistra som gäller… suger.
  • Hjälp mig som kund med budget på ett seriöst sätt, bra kategorisering, tydlig presentation av mina utgifter. Banken vet ju hur mycket jag lägger på mat, bensin, kläder mm, men ger mig ingen bra överblick.
  • SEB är skit krångliga när jag vill att ha gemensamma konton med min fru.

Vet någon en bank som e bra på smarta lösningar?

Välj Skandia som bank för att slippa avgifter. Välj ett eller flera kort optimerade utifrån ditt användande. Det finns flera trådar om det. Jag har Preem-kort och det är opraktiskt men fungerar.

1 gillning

Kan tipsa om att använda Excel, för att då enkelt ladda ner en budget mall.
Du hittar flera olika mallar på Microsoft hemsida, och jag använder en budget hela tiden för att på så sätt få en bra överblick över min privatekonomi.
Har också SEB för bolån, samt Avanza för värdepapper.

Hur laddar du ner dina transaktioner från kreditkort på SEB?
Jag har alla transaktioner i Excel och analyserar familje ekonomin med Tableau.

Jag funderar på Skandia, men deras kundtjänst kan inte riktigt svara på det här med export av data… därför frågar jag er som är kunder i andra banker än SEB, där vet jag att det inte funkar.

Funkade utmärkt med SEB till Spirecta ekonomiverktyg när jag hade SEB!

Det finns ingen export från Skandia vad jag minns men behovet bygger ju då på att du skulle ha Skandias kort som ju inte är särskilt bra. Gällande bank är det ju bäst att välja vi Skandia för att slippa avgifter. Kort är en helt separat fråga.

Vet inte varför Skandias kundtjänst inte har koll på att det går utmärkt att få ut en excelfil från kontosidorna

1 gillning

Jag fyller i dem manuellt varje gång jag har köpt något.
Det finns en bra mall på Microsoft hemsida som heter “Enkel månadsbudget”.
Där kan du lägga in alla utgifter under olika rubriker, och då får även en bra sammanställning med ett diagram som visar ditt saldo, samt om du går plus eller minus varje månad. När månaden är slut, så rensar jag bort alla utgifter förutom de fasta, och lägger in de olika utgifterna manuellt efter varje köp.
Här hittar du mallen som jag använder: Enkel månadsbudget

Helt rätt. Export till Excel och PDF finns hos Skandia och fungerar utan problem.

1 gillning

Hej Johan, funkar det även för kreditkort?

Jag skulle rekommendera att inte ha något kort hos Skandia utan att välja en annan leverantör.

De tar betalt för kort så om du inte väljer något kort blir det gratis! Och vad jag förstår så har inte Skandias kreditkort något speciellt som cashback eller liknande.

Även från ev kreditkort?

Du menar att inte ha kreditkort? För ett betalkort lär man ju ha, eller hur gör du?

Nu var det ju specifikt export jag frågade om…. Manuellt är inte ett alternativ.

Det vet jag faktiskt inte, har inte haft Skandias kredkort

Nej jag har inget betalkort från Skandia. Jag har P.F.C. som betalkort, för över pengar med Swish, samt remember kreditkort (nu har just de inte så mycket fördelar annat än att de är gratis och har efaktura-kollar på dig komplett).

Bara man inte väljer ”vardagspaket” och dylikt när man öppnar kontot hos Skandia så är deras tjänster gratis. BankID, helt ok internetbank med en okej app. Men det är inte så mycket ”tjänster” i appen, bara betala och konto. Man kan se sina lån.

Nordea har en rätt schysst funktion för att se utgifter man betalat med kort, en rätt bra sammanställning över tid och jämförelse.

Har inte kort hos Skandia, så kan inte svara på det.