Bankdiagram
Inspirerad av en annan tråd så började jag fila på ett gratis enkelt plugin till webbläsaren som gör ett diagram över en transaktionerna på ett bankkonto.
Man går in på sitt konto i webbläsaren, trycker på
och så får man ett diagram i ett nytt fönster.
Fundering om saldo
Just nu är x-axeln en datumlinje, istället för att ha ett “steg” per transaktion. Fördelen är att man får en känsla av hur ändringen ser ut över tid. Nackdelen är att transaktioner som är på samma datum summeras och linjen som visar saldo visar inte lägsta och högsta saldo som varit under en dag, utan bara dagens slutresultat. Det gör att man kan tro att man har haft marginal till botten om det kom in mycket pengar samma dag som det gick ut mycket pengar.
Jag har funderat på att lägga in felstaplar för att visa max och min. Alternativt låta saldolinjen ha flera punkter på samma datum och då spänna vertikalt på sådana datum. Är lite meck och jag är osäker på vad som skulle fungera bäst. Tar tacksamt emot exempel eller idéer på bra alternativ.
Info
Beroenden på hur man ställer in så får pluginet en egen ikon till höger om adressraden eller lägger sig i menyn med pusselbiten. När man trycker på ikonen används den öppnade sidan för att göra ett diagram.
![]()
Pluginet kräver att sidan visar tabellrader med (minst ett) datum, transaktionsbelopp och kontosaldo, för att räkna ut hur raderna ser ut. Har lyckats få pluginet att köra både i Firefox, Firefox Mobile och Chrome.
Ett påhittat exempel:
Inga moln eller AI används. All data stannar i de webbläsarfönster som öppnas. (Koden går att inspektera om man högerklickar på “Add to firefox”, sparar länken och döper till .zip .)
Länkar
Tips: Många banker stödjer att man ändrar tidsintervallet som visas på kontosidan och man kan då få en längre tillbakablick.