Egenbyggd dashboard för sparkvot och kostnadskontroll (Smygtitt)

Hej på er!

Jag har tröttnat på att bankappar kategoriserar fel och att mina egna Excel-ark känns själlösa. Därför har jag börjat bygga Vyn – en dashboard för oss som faktiskt vill ha manuell kontroll och en snygg överblick över vår ekonomi.

Här är tanken:

Manuell inmatning: En gång i månaden reflekterar man över siffrorna istället för att bara scrolla förbi en algoritm.

Fokus på nyckeltal: Sparkvot, fasta vs rörliga kostnader och framsteg mot mål.

Det är fortfarande en del kvar tills allt är helt klart, men jag har kommit en bit på vägen. (se bild).

På hemskärmen ska man kunna se tydliga trender på hur ekonomin ser ut över tid, baserat på den manuella inmatningen som tar 5 minuter i månaden. Nettoinkomst, fasta kostnader, rörliga kostnader, sparande och buffert.

Jag skulle älska att höra era spontana tankar:

1. Vad är det viktigaste ni vill se på en dashboard vid månadsskiftet?

2. Hur ser ni på manuell inmatning vs automatisk synk?

3. Ser färgvalen och layouten tydliga ut?

Tacksam för all feedback!

2 gillningar

Tycker det ser bra ut!

Hade gärna tagit del utav den!

2 gillningar

Tack! Kul att höra :folded_hands:t4:

Mitt liv är för kort för att göra det manuellt.

1 gillning

Förstår. Själv tycker jag att det inte stämmer när det sker automatiskt. Det blir inte som jag vill.

Man har förifyllda fält som man kan ändra om man vill. :person_shrugging:

Ja det går ju lösa så. Tycker även det blir för mycket brus att räkna hur mycket kaffe eller schampo man köpt. Men alla vill ha olika såklart. Detta är ett mer utzoomat läge. Uppskattar din input och feedback :folded_hands:t4:

Sparande är långsiktigt. En dashboard är för snabba beslut och justeringar. Nä, ser inte nyttan tyvärr.

Tack för din input Optimizer. Jag ser det lite annorlunda. För mig handlar dashboarden om att få den där utzoomade kollen så att man just slipper fatta snabba, stressade beslut. Men jag fattar att vi alla har olika sätt att se på vår data! :folded_hands: själva hemskärmen kommer att ha längre trender då det man skriver in i bilen för att hålla koll över lång tid.

Har lagt ned en del tid, tanke och energi på mitt google sheet för min ekonomiska uppföljning - min s.k. snuttefilt för trista dagar - så här lite subjektiv feedback för 1 och 2.

Dashboard

• linjediagram som visar tot förmögenhet utveckling sedan jag började mäta. Den har även trendkurva (exp) och visar även prognos för närmsta 12 manader. I samma diagram även utveckling för mitt finansiella kapital, kapital i fastigheter, kapital i pension i mitt namn. Väldigt motiverande att se sin egen lilla hockeyklubba. Inget behov av annan grafisk presentation
  • Beräknad „datum“ när jag beräknar ha visst kapital som jag satt som mål. Beräknas (CGAR samt hur mycket nyspar)
  • En sektion för Nettoinkomst, kostnader/burnrate och beräknad sparkvot. Per manad, baserat fran snitt sista 12 manader
  • Tabell som listar 5 största tillgangar och %-andel av tot portfölj (jag maste diversifiera mer - därav)

Manuell / automatiskt

• Det som kan beräknas görs med formler, och anänder till viss del google finance för att automatiskt fa in aktiekurser
  • Men sitter ca en timme den 1:a i varje manad för att manuellt uppdatera värden. Dvs loggar in pa mina banker och skriver in exakta värden konton, aktier, etf etc. Laddar även ned csv för löpande konto och kategoriserar kostnader
  • Har det lite komplext med banker i 3 länder sa automatisera fullt ut skulle inte vara möjligt. Men skriva in detta manuellt är när jag samtidigt reflekterar/analyserar sa skulle inte vilja automatisera detta
1 gillning