Banken kan inte använda EUR på helgerna?

Är motvillig kund hos en av Big 4 bankerna och slutar aldrig förvånas över hur osmidig min bank är i sitt försök att serva mig digitalt…

Senaste upplevelsen:
Jag har ett valutakonto som jag använder för att göra diverse utlandsbetalningar i EUR. Inför en kommande betalning tänkte jag flytta pengar till valutakontot, dvs en bankintern överföring helt enkelt.

Idag (nationaldagen) försöker jag göra en sån överföring, men av nån anledning dyker inte valutakontot upp i listan av mottagarkonton. Hmm, är det jag som fattar dåligt, måste jag logga in med sladd, funkar det i appen ist? Jag provar allt, men nada, inget valutakonto att välja.

Jag ringer till supporten (som alltid svarar snabbt och alltid löser mina problem, ingen ironi!) och jag hör hur tjejen kliar sig i huvet men efter ett tag lyser upp - det står ju där: “Överföring i annan valuta. Tjänsten tillgänglig bankdagar 8-18” Du får vänta till imorgon.

På riktigt? Sverige 2024 och våra banker kan inte hantera interna transaktioner i EUR när tjänstemännen inte stämplat in. Sitter de och byter sedlar med varandra på kontoret när jag gör en överföring??

Är det bara min bank, eller är alla banker såhär?

2 gillningar

Man blir bara mörkrädd när alla dumheter bankerna inför drabbar hederliga medborgare, helt helt säkert på att kriminella sitter och badar i Euro även en dag som denna.

Det känns lite som EU borde läxa upp bankerna lite, men de följer väl någon idiotisk lag bara.

Tror inte banktjänstemän jobbar till 18 :wink:

2 gillningar

Ja, det är ganska osmidigt, men banktransaktioner i samband med ett valutakonto betraktas tekniskt sett som en överföring till/från utlandet. Vad jag minns är saldot på ett valutakonto inte angivet på den förtryckta skattedeklarationen från Skatteverket.

Inte svar på din fråga, men i fredags fick jag lära mig att jag behövde ringa in till min bank och betala 100kr i administrativ avgift för att göra en överföring till annan mottagare inom samma bank (LF) när summan är över 50 000kr.

1 gillning
2 gillningar

? Det har jag aldrig stött på. Har dock inte LF bank.

Inte jag heller, men ändrades tydligen nyss. Märkte även att om man ska swisha över 15 000kr så måste man ringa till telefonbanken istället för som tidigare kunnat lägga in en utökad betalning själv på internetbanken.

På sambons bank kan man fortfarande göra bägge dessa saker själv på sidan, så borde inte vara något lagkrav. Kan vara tid att byta bank.

Bankerna använder också olika regler för olika kunder inom samma bank. Sen har man olika regler för olika “plattformar”

Jag kan inte betala en enda räkning i min internetbank utan att slå koden jag har i BankID - däremot kan jag swish’a från min bank till Avanza 10.000 bara med FaceID.

Jag kunde knappt tro det när jag flyttade från Sverige och upptäckte att jag kan skicka pengar till andra personers konton dygnet runt alla dagar i veckan även om de har en annan bank än mig.

Folk inbillar sig att Sverige ligger långt framme men det är ett u-land i många avseenden.

LF är väl ökända för att tolka reglerna stenhårt och att de endast vill ha ”vanliga” svensson som kunder som får in 30k i lön och som mest betalar räkning på 8kr

Euroland? SEPA Instant?

Swish bygger nuförtiden på samma system som används i Euroområdet. Så kanske vi får det också.

Men visst är det så att vi var ganska tidiga med att digitalisera vilket gjorde att vi har haft skapliga system länge. Nu när andra länder tagit tag i det så har dem modernare system

Nej jag är inte ens i västvärlden.

Ja och nu sitter bankerna där med en massa Cobol och batchkörningar på nätterna :rofl:

Detta är faran med att vara tidigt ute och sedan gifta sig med bilden att man är ett föregångsland. Då märker man inte när alla andra springer om och man själv står kvar där med föråldrade system.

Bankerna vill väl inte ens heller lösa detta. De tjänar pengar på att du inte får ränta under en eller några dagar när pengarna överförs mellan olika banker.

1 gillning

Ja även Indien ska ha snabba moderna system enligt uppgift

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Vet inte vilket land du flyttat till men det du beskriver (flytta pengar mellan banker 24/7) är ju något vi kunnat göra i flera år i Sverige via swish. Menar du att det går att göra t.o.m. bättre i de flesta andra länder? Absolut inte den erfarenhet jag har.

Ja det har äntligen blivit möjligt för mindre belopp i konton mellan olika storbanker men det är inget jag kan använda för att skicka pengar ens mellan mina egna konton i t.ex. Avanza, Nordnet, Skandia eller nischbanker etc.

Det som EU verkligen borde ta tag i är att bankerna tillåts sätta sin egen växlingskurs vid överföring mellan länder. Det här är ett ockerbeteende som absolut borde förbjudas.

Det är bedrägeri när en bank påstår att de inte tar ut någon avgift vid utlandsöverföringar och sen döljer avgiften i urusel växlingskurs.

1 gillning

Ja avgifterna bör vara transparenta så att det tydligt framgår vad avgiften egentligen är. Den ska inte osynliggöras på det sätt du beskriver.

Även detta med bankdagar är en osynlig avgift. Först får du vänta på att pengarna kommer in på ditt konto och sedan får du inte ens alltod ränta den första dagen som de kommer in.

Inom egna konton i samma bank (t.ex. Skandia och Northmill) har man ju under lång tid kunnat överföra 24/7. Men i vilka “i-länder” menar du att man numer kan utföra överföringar kors och tvärs mellan banker 24/7 på ett mycket mer avancerat sätt än vad man kan i Sverige?

Att du kan registrera en överföringsbegäran 24/7 innebär inte att den blir utförd 24/7. Gör jag en överföring mellan Skandia och Northmill nu kommer den nog fram imorgon eftermiddag för dessa två banker. Om pengarna går till Skandia kommer jag då börja få ränta på dem där från och med tisdag.

Jag kan göra det i landet jag bor i, ej västvärlden.
Kommer fram omedelbart även om jag gör det nu på en söndag.

Ok, avsåg internt mellan konton i samma bank. Mellan banker sker det mycket riktigt inte förrän tidigast nästa bankdag.

Antar väl att det är något av de finansiellt mest utvecklade asiatiska då. I väst har jag dock tyckt att Sverige under lång tid varit ledande när det gäller digitaliserade banktjänster. Kanske är så att något land gått om på senare tid, men jag vet inte vilket.