Jag undrar om svenska banker erbjuder omedelbara överföringar mellan konton i olika banker, utan att använda Swish, alltså bara den vanliga överföringstjänsten.
Det verkar vara en standardtjänst inom europeisk bankverksamhet efter att den nyligen godkända lagstiftningen trätt i kraft (gäller inte för länder utanför euroområdet).
Swedbank hanterar interna överföringar omedelbart oavsett tid på dygnet. För externa överföringar till andra banker är bryttiden normalt satt till 13:00 på vardagar. Överföringar som initieras efter denna tid kommer att behandlas nästa bankdag.
Handelsbanken bryttid
Handelsbanken har flera bryttider under dagen:
Vardag före kl. 08:45: Senast kl. 12:30 samma dag.
Vardag före kl. 11:45: Senast kl. 15:05 samma dag.
Vardag efter kl. 14:00: Nästa vardag.
Lördag, helgdag och röd dag: Nästa helgfria vardag.
SEB bryttid
SEB har bryttider vid flera tillfällen under dagen:
Vardag före kl. 06:00: Senast kl. 07:30 samma dag.
Vardag före kl. 09:00: Senast kl. 10:30 samma dag.
Vardag före kl. 11:00: Senast kl. 13:05 samma dag.
Vardag före kl. 13:45: Senast kl. 15:20 samma dag.
Vardag efter kl. 13:45, lördag eller helgdag: Senast kl. 07:30 nästa vardag.
Nordea bryttid
Nordea använder en bryttid för externa överföringar på 13:30 på vardagar. Liksom med andra banker måste betalningar som skickas efter denna tid vänta till nästa bankdag för att bearbetas.
Länsförsäkringar Bank bryttid
Länsförsäkringar Bank har en bryttid för externa överföringar som är 13:45 på vardagar. Det är viktigt att planera överföringar i enlighet med denna tid för att undvika förseningar.
Skandiabanken bryttid
Skandiabanken, som ofta hanterar sina transaktioner digitalt, har en bryttid för externa överföringar satt till 13:00. Detta är bland de tidigare bryttiderna, så kunderna behöver vara medvetna om detta för att säkerställa att deras pengar hanteras effektivt.
Danske Bank bryttid
Danske Bank har en bryttid på 13:30 för överföringar till andra banker. Detta möjliggör överföringar senare på eftermiddagen, vilket kan vara till hjälp för kunder som behöver göra last-minute transaktioner.
ICA Banken bryttid
ICA Banken har en bryttid för externa överföringar satt till 14:00 på vardagar. Betalningar som skickas efter denna tidpunkt kommer att behandlas nästkommande helgfria vardag.
Genom att förstå och anpassa sig efter dessa bryttider kan du planera dina finansiella transaktioner mer noggrant och undvika de frustrationer som kommer med oväntade förseningar.
Tack Jan, mycket bra sammanfattning.
Det verkar som att de svenska bankerna borde skärpa sig och erbjuda tjänster på samma nivå som sina europeiska konkurrenter.
Har de inget incitament att göra det?
Borde regeringen tvinga dem?
Jo, men faktumet att det är samma gamla system som gäller än är detsamma.
Det borde ändå vara rimligare att bankerna har ett system som är smidigt snarare än att Swish ska ha monopol på det, men det lär inte bli gjort i en handvändning.
Numera finns ju RIX-INST, så de tekniska begränsningarna för att föra över på sekunder genom att endast ha mottagarens svenska kontonummer är numera borta:
Tyvärr finns det andra hinder för storbanker att inte släppa på snabba överföringar utåt även om många av dem stödjer att ta emot pengar snabbt:
Banken lånar ut pengarna och tjänar ränta under överföringstiden
Banken behöver ha en chans att manuellt granska överföringar som flaggas, t ex stora överföringar
Gör det det rätt? Nej, men man fattar att bankerna inte tjänar något på att vara innovativa när konkurrensen är så begränsad.
När det kommer till RIX-Inst betalningar så är det ett fåtal aktörer som erbjuder den möjligheten dvs att skicka. En av dessa är exempelvis Northmill.
Däremot måste alla svenska banker kunna ta emot RIX-Inst betalningar sedan nov 2024. Idag finns inget datum för när bankerna senast måste erbjuda möjligheten att skicka RIX-INST betalningar. Däremot när det kommer till SEPA- Inst betalningar i EUR det måste svenska banker erbjuda senast 2027 till sina kunder.
Jag kan förstå om människor med enorma lån vill att euron införs i Sverige medans kronan är svag. Dom med stora besparingar i kronor är dom största förlorarna. På tal om ämnet som togs upp så har bankerna inte bråttom att införa snabba överföringar. Dom tjänar flera miljarder varje år på räntan som bankkunden går misste om vid överföring som drar ut på tiden.
Även om jag har bott i Sverige i flera år kommer jag från ett euroland, där jag fortfarande har många kopplingar – bankkonton, familj, med mera. Det är därför jag tycker att det vore intressant för Sverige att införa euron.
Just nu planerar jag min semester. Jag använder vanligtvis Revolut-kortet för betalningar i euro. Det var så jag insåg fördelen med omedelbara SEPA-överföringar mellan eurokonton (till exempel mellan Revolut och Trade Republic), så att man slipper ladda upp pengar på kreditkortet i förväg.
Generellt sett är det väldigt bekvämt med omedelbara överföringar – man behöver inte planera i förväg när man ska föra över pengar eller hur lång tid det kommer ta. När man nu ser hur smidigt det fungerar i eurozonen känns det svenska banksystemet som något från förra seklet.
Kan vid tillfälle berätta mer om det här då jag har lite insyn till följd av en investering i Lunar Bank. Man kan googla “Riksbanken P27 Haveri” för lite underhållande lösning. P27 var Riksbankens förösk till att uppdatera API:et för betalningar mellan banker. Det gick sådär… sjukt mycket bortkastade miljoner och idag sitter vi med en bankstruktur som ett u-land (på riktigt) med konsekvenser som ovan.
Men ja, modernisering har försökts flera gånger, men ingen av bankerna har egentligen något incitament att göra något och nya banker som t.ex. Northmill, Lunar och andra motverkas mer eller mindre direkt och indirekt.
Som jag har förstått det så har Swish en workaround-lösning på befintligt system. Så när person med bank A swishar en person med bank B så pratar Swish med båda bankerna och drar ned respektive upp saldot på kontona. Däremot så flyttas inga pengar mellan bank A och B, utan bank A har en skuld till bank B. Dessa skulder regleras sen genom det “långsamma” traditionella överföringsystemet mellan bankerna. Så hela anledningen till att Swish funkar är att bankerna går med på att ibland ha ett överskott och ibland ett underskott för dessa Swish-transaktioner, potentiellt i flera dagar över exempelvis långhelger.
Väldigt intressant med P27, jag kollade faktiskt upp det via ChatGPT istället för Google.
Hur som helst, efter all information som ChatGPT bidragit med tror jag att jag nu förstår att bankerna redan har tillgång till systemet RIX-INST, vilket också nämnts tidigare i tråden.
Enligt ChatGPT är RIX-INST byggt på en infrastruktur från ECB – alltså samma system som används för omedelbara överföringar inom eurozonen.
Bankerna lobbar för att det förmodligen är för dyrt. Vet att ganska många banker tyvärr sitter med ganska gamla system som är mycket av typen “Don’t touch as long as it works”. Har lite insyn från andra hållet med Lunar som sagt, som fått en del kunder med säljpitchen “Hej, vi har ett dokumenterat API” vilket är lite sjukt egentligen eftersom det får anses vara någon slags hygienfaktor 2025.
Ja frågan är när den ekonomiska brytpunkten infinner sig och bankerna helt enkelt tvingas att uppgradera för att kunna hänga kvar på marknaden. Fast å andra sidan lär problemen med kompetens även kring dagens teknik hela tiden infinna sig framöver eftersom utvecklingen mot nyare och bättre teknik(er) går fortare och fortare. Gäller ju för övrigt inte bara banksektorn.
Har en polare som är konsultchef på en större firma som var på mig när jag slutade arbeta för 2 år sedan och frågade om jag inte var intresserad av programmeringsjobb för större företag som satt fast i gamla system som fortfarande var i drift. Det var och är tydligen fortfarande ganska svårt att hitta folk som jobbat med Fortran, Cobol, m.fl rödlistade eller snart utdöda programmeringsspråk. Men oxå lönsamt för den som vill jobba vidare ett tag till .
Det är så jag också förstått det. Det är alltså en chimär. De riktiga pengarna flyttas inte direkt, men för användaren ser det ut så.
Det är en halvmesyr till lösning egentligen, men nästan alla har ju skaffat det så nu sitter vi med den lösningen lite som med BankId.
Jag kan bara anta att det finns en tanke om att de ska fixa detta i framtiden med att pengarna också flyttas direkt mellan bankerna, men vi får väl se.