Swish vidareutvecklas 2024 och snart ska det gå att Swisha/Vippsa/MobilePaya till dina nordiska vänner enligt Marcus Oscarsson.
Det är ju alltid trevligt när den tekniska utvecklingen går framåt.
Vem vet, snart får vi kanske något liknande som fungerar i ännu fler länder, eller varför inte alla länder, t.ex A Peer-to-Peer Electronic Cash System som Satoshi Nakamoto föreslog 2009
Mmm @Sally, jag undrar också hur mycket klimatavtryck det blir när dessa bankintegrationsutvecklare i fyra länder ska åka SUV till kontoret för att skriva helt onödig källkod
@emilv,
Om Swish vill, kan de integrera Bitcoin i Swish.
Det finns konkurrenter som bygger på Lightning Network, en Bitcoin Layer2-applikation.
Bitcoin är säkert och robust eftersom det konsumerar mer energi än transportsektorn. Det skulle bli ett aldeles för svagt Proof of Work om det konsumerade el i nivå med ett genomsnittligt serverrack. Det hade kunnat fungera rent tekniskt, men då måste vi lita på de som äger de servrarna.
Här förklarar Jack Mallers varför detta är nödvändigt för att vi ska kunna ha sunda pengar:
För mig är jämförelsen att man via bitcoin och lightning network kan skicka pengar till vem som helst, vad som helst, när som helst, snabbare och mer energieffektivt än t.ex. en VISAtransaktion - medan man med swish nu kan skicka pengar till svenskar och några år efter swish införande kan man kanske snart även skicka till danskar, norrmän och finländare.
Men jämförelsen faller på vinsten för dig som svensk som inte diekt har behovet bitcoin+lightning netmork erbjuder dig. Det känns för mig bara lite lustigt att se ett alternativ presenteras som nytt och superbra när jag redan använder en bättre variant.
Om Swish hade varit på tårna hade de integrerat Bitcoin i Swish, men deras partners storbankerna vill väl inte det eftersom Bitcoin kan ersätta en stor del av bankernas tjänster som kommer med omotiverat höga avgifter och räntor. Men är det verkligen en nackdel med Bitcoin att det är så?
Jag skulle ju inte klassa mig själv som en bitcoin bro men generellt sett så blir jag inte så upprörd när någon ger sig på eller förlöjligar krypto, i mitt fall Ethereum efter att jag personligen tror på teknologin (som kritiker sällan ens förstår grunderna av) och fått en avkastning på 40x.
Men nu tycker jag vi håller oss on topic. Kul att norrmännen får vara med och swisha, eller något.
Det problemet går att lösa genom att du swishar 100 kr och Swish konverterar dina BTC till SEK automatiskt. Och precis som de gör med Visa och MasterCard kan de ta några kr eller satoshis från pizzabagaren för besväret. Eftersom Lightning Network transaktioner kostar mindre än några kr skulle banken göra en liten vinst på varenda pizza.
Everything that doesn’t kill you makes you stronger.
Detta är i synnerhet sant för Bitcoin. Skeptiker, besserwissrar och hackers har försökt knäcka Bitcoin i 15 år till synes utan några framgångar att visa upp
Jag har en bra idé! Vi går över ån och hämtar vatten!
OnT: Om Swish visar sig vara en uppskattad implementation för säkra transaktioner i norden, vad säger att Swish inte kan växa även till andra marknader? Eller för den delen om det skulle finnas ett bättre utländskt alternativ som ersätter Swish här.
Att blanda in bitcoin, som öht inte är med i matchen i den här tillämpningen, som ett extra steg på vägen låter bara långsökt. Vad den har gett för värdeutveckling som investering är inte särskilt relevant för ämnet P2P-transaktioner.
Det beror ju lite på om du anser att det är tillräckligt att kunna swisha inom Sverige, och snart Norden. Eller om det också går att se ett värde i att kunna “swisha” till Spanien, USA eller Japan. Om det är intressant skulle ju Bitcoin kunna vara ett bra baslager för att kunna lösa de integrationerna. Bitcoin kan vara en av flera backends till frontend-appen Swish, eller för den delen Google Pay, Apple Wallet, Vipps, m.fl.
Swish kommer sannolikt inte implementera stöd för Bitcoin, varför skulle dem? Bitcoin är bitcoin och Swish är en snabb variant av överföringar mellan bankkonton