Kryptovaluta som betalningsmedel

Fast alternativet till banker är knappast kontanter.

Själv hoppas jag på sikt på krypto så att vi alla kan göra direktbetalningar till varandra utan mellanhänder. Jag ogillar skarpt att det finns en mellanhand som ska bestämma vad jag får eller inte får köpa. Nu har vi Visa/Mastercard som gör just detta, säger nej till betalningar för helt lagliga produkter som dem dock ogillar av olika skäl.

1 gillning

Mest troligt för den stora massan vore ju en E-krona, om vi ska vara realitiska :wink:

Oavsett vad som händer med Bitcoin och krypto framöver ställer jag mig lite frågande till vad som händer med bankernas långsiktiga intjäning om folks lönekonton/transaktionskonton skulle ersättas med tillgodohavande hos Riksbanken via en E-krona? :thinking:

I min drömvärld spelar det ingen roll vilken kryptovaluta som används, bitcoin, e-krona, USDT eller vad som helst. Jag vill ha alla mina tillgångar investerade i indexfonder som ligger på en blockkedja och som blixtsnabbt kan konverteras till den valuta som butiken vill använda. Då kortsluter man helt bankerna och alla deras avgifter och har ingen mellanhand som bestämmer hur jag använder mina pengar.

Men detta kommer inte bli verkligheten imorgon direkt.

1 gillning

Isf mycket större sannolikhet att det blir CBDC-Euron i närtid tillsammans med EU-IDt osv. Ätter värre :sweat_smile:

Det är det här som är de intressanta. Vad händer med en onödig institution när den inte längre är påtvingad befolkningen? Vill de fortsätta vara relevanta för kunderna får de ju rimligen innovera eller försvinna.

Att E-krona, eller liknande, skulle bli ett alternativ till bankerna kommer inte hända. Riksbanken är inte en institution som är riggad för massmarknad, KYC, kontrollera suspekta transaktioner och allt det som är kravet på bankerna. Inte för allt smör i Småland kommer Riksbanken ta den rollen. E-kronan kan möjligtvis bli ett litet konto, utan ränta och med tight beloppsbegränsning, som kan fungera som alternativ den dagen då hackare lyckas stänga hela betalsystemet.

Förra vice riksbankschef Cecilia Skingsley ska faktiskt ha hintat om det, i så fall. https://www.itu.int/hub/2022/01/e-krona-sweden-riksbank-central-bank-digital-currency-cbdc/

Men visst verkar det vara just en av stötestenarna mot att införa en E-krona.

For now, with Sweden’s parliament formally examining the whole CBDC question, the Riksbank has yet decide officially on whether to issue e-krona at all. Laws will need to be adapted as needs evolve, and the e-krona will likely be subjected to anti-money laundering (AML) and know-your-customer (KYC) regulations, Skringsley said.

E-krona kommer aldrig bli ett alternativ till bankkonto. Men OM det skulle bli det skulle det sänka bankerna då de inte längre kan tillhandahålla bolån. Ingen inlåning=ingen utlåning.

Varför inte?
Aldrig är ett starkt ord.

1 gillning

Vad menar du “på sikt”? Man har kunnat göra direktbetalningar till varandra utan mellanhändersedan första versionen av Bitcoin.

Eller menar du att det på sikt ska bli mer populärt och faktiskt användas i butiker/online?

Nog för att jag inte heller bryr mig speciellt om vilken kryptovaluta som används…

Men det finns ändå en viss minimumnivå det måste uppfylla för att vara en riktig kryptovaluta:

• Ingen ska kunna blockera mina överföringar
  • Massövervakning nej tack
  • Ingen ska kontrollera supply (skapa nya coins ur tomma intet)

Varken e-krona eller USDT uppfyller punkterna ovan och är “fake” krypto. Dvs de marknadsför sig som kryptovalutor men de är egentligen inte det, iaf om man med kryptovalutor menar saker som Bitcoin, Ethereum och liknande.

Oavsett vad de kallas (det tåget har väl gått tyvärr) så visar det problemen på e-krona och USDT.

2 gillningar

Ja precis, det är som med telefonsystemet när det lanserades, den man vill prata med måste också ha en telefon för att det ska vara användbart.

Och som du nämner finns det mycket att fortfarande önska, jag tänker också på enklare gränssnitt och hantering så att det fungerar för de flesta.

Men i min ideal-värld ligger alla digitala tillgångar på blockkedjean, även aktier. Då kan vi till låga kostnader bygga vår egen aktiefond istället för att köpa det från fondmäklare och banker. Vi kan också sälja andelar i realtid när vi vill och kan därför i realtid sälja av lite när vi köper ett tuggummi.

En bit kvar dit förstås och det finns flera delar i detta som kommer motarbetas av stater, banker, fondförvaltare och andra aktörer som inte vill att vi ska ha denna frihet.

1 gillning

Bankernas lobby-arbete. När det gäller digital-euro så kommer det hanteras av mellanhänder, aka bankerna själva. Kommer även finnas krav på att man max får ha 300 digitala euro. Bankernas inflytande är stort.

Jag hoppas på bitcoin på sikt. Tyvärr hatar politiker och rättsväsende privatliv och rätten till personlig integritet så de kommer göra vad de kan för att förgöra alla som gillar frihet. Såsom sker med Tornado Cash, Samuari Wallet m.fl.

PS
Det senaste EU projektet som heter Going Dark handlar om att tillintetgöra allt vad privatliv heter på internet. Får Chat Control (som fortfarande lever) att likna mellanmjölk.
Men har du som väljare i EU-valet blivit informerad om att M, KD, L osv (inte SD, MED, PP) stödjer detta?

2 gillningar

Av den anledningen att Riksbanken, som är ’ägare` av en framtida e-krona varken vill eller har mandat att bli en massmarknadsbank.

Finns en logiskt förklaring till beloppsbegränsningen. Om kunder kan flytta sina besparingar från banksystemet med en knapptryckning kommer banker inte få lov att låna ut pengarna då det inte är stabil inlåning. Det kommer möjliggöra en ’bank run’ som drabbade Credit Suisse och det kommer göra banklån, inklusive bolån betydligt dyrare.

Nu var det ett tag sedan jag hörde det senast men det har gjorts positiva kommentarer till en e-krona. Givetvis är det en trög process med mycket att lösa men varför menar du att de inte skulle vilja?

Varför skulle de behöva bli det? Se på t ex Tether, som ger ut stablecoin USDT på olika blockkedjor. Folk använder USDT som digitala kontanter (dollar), utan att Tether behöver ha kontakt med enskilda innehavare. Tänker att Riksbanken kunnat göra något liknande.

Då kanske bankerna måste skapa tillräckligt med incitament för att få folk att låna sina E-Kronor till banken, t ex med … högre ränta? :astonished: Sen är ju en “bank run” lätt att undvika om man bara håller tillräckligt med E-Kronor för att kunna betala ut vid en sån situation. Jag vet, också en radikal idé, men detta är exakt vad som redan sker på de stora kryptohandelsplattformarna.

Men jag håller med dig. Detta är inget som ligger i bankernas intresse så de kommer göra allt de kan för att motverka införandet av E-Kronor, tyvärr.

Högre ränta spelar ingen roll när väl en bank run startar. Jag tänker inte hålla kvar mitt sparande bara för jag får några procent extra och ta risken att banken går under, knappast du heller? När lavin väl går så går den inte att stoppa.
Osäker på vad du menar med att ha e-kronor att betala ut. Det är Riksbanken som har e-kronorna, inte bankerna.

Bankerna kan ju “ha” E-Kronor precis som vi privat kan ha dem. Tanken är ju att det ska vara en digital version av kontanter, så det är den liknelsen man får göra. Även om registret så klart är hos Riksbanken.