Kryptovaluta som betalningsmedel

Nej, det är inte korrekt. Antingen är det ’vanliga’ pengar som sitter på bankernas balansräkning eller så är det e-kronor som sitter hos Riksbanken. Det är detta som är hela idén med e-kronor, pengarna sitter hos Riksbanken utan att du har någon form av kreditrisk på banksystemet. Precis på samma sätt som sedlar och mynt.

Hittade nedan i Riksbankens “Etapp 1”-rapport, så det verkar som du har rätt.

Deltagarna i e-kronanätverket driver sina egna noder från vilka de kan begära att e-kronor ges ut av Riksbanken mot att deras konton i Riksbankens avvecklingssystem, RIX, debiteras. E-kronorna skapas därefter av Riksbankens nod i nätverket och distribueras till deltagarens nod i nätverket. Deltagarna kan sedan lagra e-kronorna digitalt i så kallade deltagarvalv för vidare distribution till slutanvändarna.

Hade inte läst utan bara utgick ifrån att de inte ville ha två typer av digitala centralbankspengar.

Detta vore sant även om bankerna också höll egna E-Kronor, precis som de nu håller centralbanksreserver.

Det låter som om Riksbanken har hittat en uppfinning från 1982, Chaumian eCash.

Stasi och andra liknande organisationer hade nog inte ens kunnat drömma om att ha så kraftfulla verktyg att kontrollera sin befolkning med som en CBDC som e-krona potentiellt kan innebära.

1 gillning

Visst skulle väl en bank, i teorin, också kunna ha e-kronor hos Riksbanken. Det minskar dock inte risken för en bank-run, nån gång kommer likviditeten ta slut i banksystemet när kunderna rycker ut sina tillgångar och flyttar in till Riksbanken. Om sedan banken har sin likviditetsreserv i e-kronor eller statspapper spelar ingen roll, resultatet blir till slut detsamma. Naturligtvis kan/måste bankerna bygga upp betydligt större likviditetsreserver än idag för att hantera risken för bank-run om vi har en obegränsad e-krona, detta kommer Finansinspektionen kräva. Detta är dock inte gratis då banking går ut på att låna in för att sedan låna ut. Kan man bara låna ut 50% av det man lånat in för att resten måste vara en reserv blir utlåningen väldigt dyr för kunden. Tror Batra och utredningen hajat detta och inser att detta är o-bra för AB Sverige. Det hindrar ju dock inte en e-krona med saldorestriktioner som man diskuterar inom ECB.

Riksbanken är en Centralbank med
ett helt annat uppdrag än att vara en bank för allmänheten. I teorin kan man naturligtvis göra om Riksbanken till ’The one and only bank’ en enda stor statlig bank som sköter inlåning och utlåning, så har vi ju haft det tidigare i de kommunistiska delarna av världen. Jag tror dock inte det blir bra för någon på sikt.

E-kronor är inte så stor skillnad från sedlar, de kan du förvara själv i din plånbok och de trycks upp av staten. Om jag sedan vill låna ut mina sedlar till en bank eller till någon annan så kan jag göra det om jag vill.

Ja, vad det gäller kreditrisken så är e-krona och sedlar likvärdiga och staten trycker dom. Dock slutar nog likheten där. Vi vet ju alla hur ’enkelt’ det är att hantera och flytta sedlar i dagens samhälle. E-kronor kommer du dock kunna flytta omkring som du vill när du väl har konto. Likväl kommer e-kronor vara spårbara precis som transaktioner på bankkonto och kommer granskas på samma sätt som banktransaktioner.

Precis, e-kronor kommer vara spårbara så AML och KYC kan hanteras, detta är två viktiga faktorer. Jämfört med pengar på banken kan jag även flytta dem utom utomlands om jag vill, även till länder där staten inte har insyn. Kontrollen över pengar på banken är därför sämre än för e-kronor.

Detta är skäl som talar för e-kronor ur statens synvinkel.

Hmmm, nu finns ju inte e-kronor ännu så svårt att säga att det ena är mer eller mindre kontrollerat än det andra. Men visst, enligt TV nyheterna denna veckan så verkar det ju vara nollkoll på betalningar som går via växlingskontor. Sedan är jag tveksam till om det över huvud taget kommer finnas en internationell betalningsmarknad för e-kronor.

*Så länge staten (och de anslutna noderna vilka enl. rapporterna bör bli storbankerna) tillåter det

Gissningsvis kommer kontrollen vara total, det är en del av poängen med en CBDC.

https://x.com/enlundm/status/1601882952069222400

Gissningsvis kommer det kopplas samman med den digitala euron, om vi inte går över till den innan e-kronan hunnit bli verklighet.

Gissningsvis kommer det kopplas samman med den digitala euron, om vi inte går över till den innan e-kronan hunnit bli verklighet.

Tror inte det. E-kronor står på ett e-krona konto hos Riksbanken och rimligtvis kan man bara betala e-krona mellan e-krona konton. Har svårt att se hur du kan skicka e-krona utanför detta systemet. På samma sätt som du idag inte kan skicka SEK till ett EUR konto.

Hehe, kanske inte. Eller så kanske de eller bankerna gör som alla shitcoiners gör och skapar en brygga eller jobbar med Wrapped e-krona😅.

Men du kanske har rätt i att de nöjer sig med att det stannar inom sverige och banker et.c. kan sköta växling. Gissar att bankväsendet kommer ha en automagisk och sömlös konvertering bankpengar<->statspengar.

Jag pratar om de tekniska möjligheterna som är långt större med en e-krona, och staten skulle förstås ta den möjligheten.

Jag fnner det lite märkligt att så många förordar blockchain som alternativ till riksbanker och banker för att slippa övervakning.

När vi flyttar större summor nu måste vi redovisa var pengarna kommer ifrån, för banken vet inte.

I blockchainvalutor lagras varje överföring i varje peng. Dvs ingen kan någonsin göra en ospårbar affär längre.

Visst. Det är ingen stat som tittar på det nu… Eller??? Kommer det alltid vara så? Om ingen stat, är det någon annan bakom tex bitcoin som har full övervakning?

Som jag ser det är att bästa valutan att göra oövervakade affärer med vanlig hederlig cash.

Och varför tror folk att avskaffa banker är en bra ide? Männsikor har velat både låsa in och låna pengar i tusentals år.Varför tror folk att risken att bli lurad, rånad eller på annat sätt bli av med pengarna är mindre på en server? Banker har fått fler och fler regler för att det inte ska hända. Avskaffar man bankerna avskaffar man reglerna. Är det bra?

Varför tror du att samma sak inte skulle hända med e-kronan?

Det är en naturlig följd av KYC/AML där om du råkar trigga någon obskyr algoritm, så kommer du att stoppas. Även om det du gör är lagligt.

Man kan ju hoppas att det skulle fungera bättre än med bankerna… Men jag är skeptisk.

Agree!

Jag skulle dock vilja gå längre och säga att vi inte ska vara tvugna att luta oss mot en tredje part alls.

Fast om det skulle bli aktuellt med en e-krona så kommer övervakningen vara total.
Du kommer sannolikt inte kunna skapa anonyma portföljer och adresser, det kommer noga övervakas och bindas till fysiska personer och företag.

Givetvis. Därför jag tycker e-krona är en dystopisk mardröm och vi borde hellre vända oss till riktiga kryptovalutor.

1 gillning

Ok. Alltid lär man sig nåt nytt.
Men det förutsätter klart att man kan va på internet helt ospårbart. Vilket vi kanske kan med rätt programmvaror än så länge.

Ja en e-krona på en blockkedja som Riksbanken skapar kommer med all säkerhet innebära total övervakning, detta eftersom det är tekniskt möjligt och att det ligger i statens intresse.

Fördelen för oss konsumenter med e-krona är därför inte att kunna göra saker i smyg för det kommer inte bli möjligt. Istället är fördelen att inte vara beroende av privata företag som banker och Visa/Mastercard som vill göra vinst på dig. Dessa företag stoppar dig ibland dessutom för att skicka pengar / betala företag som de inte gillar, trots att verksamheten är helt laglig.

Jag ser det som mycket värdefullt att kunna använda mina pengar som jag vill så länge jag gör det på ett helt lagligt sätt. Det är också bra att bryta det oligopol som Visa/Mastercard i praktiken har. Två dominerande företag ska inte både kunna ta ut de avgifter de känner för vid köp eller uttag i ATM samt även stoppa mig från att köpa lagliga saker eller stötta lagliga verksamheter.

Rätt självklart egentligen att vi idag år 2024 ska kunna skicka pengar till vem vi vill utan att vara tvungen att gå via ett privat företag.

Sedan kan det förstås också ligga i många personers intresse att inte vara totalövervakad av staten men då får man vända sig till andra kryptovalutor, inte ens bitcoin då även det är spårbart. Du kan i praktiken inte köpa betydande mängder bitcoin utan att det kan spåras till dig som individ.

Socialdemokraterna / Maggan föreslog ju alldeles nyss att vi inte ens ska få skriva inlägg på internet utan ID-koll. Extrema idéer förstås som hotar demokratin då den bygger på att man kan föra en fri debatt utan att vara rädd för repressalier.

Känslan för grundläggande demokratiska rättigheter som t.o.m. är grundlagsskyddade är tyvärr väldigt svag, både bland toppolitiker och bland svenskar i allmänhet. När den “egna sidan” gynnas av det offrar de flesta grundlagsskyddade rättigheter utan speciellt mycket eftertanke.

1 gillning