Vad är nyttan med krypto?

Tråden om Bitcoin har varit väldigt populär, men det finns mycket mer i krypto än bara Bitcoin.

Så vad gör krypto för något egentligen? Vad kan man använda det till? Var är nyttan? Och därmed, var kommer det riktiga värdet ifrån?

1 gillning

Anonyma betalningar? De egenskaper som CBDC:s inte kommer inneha.

Dock väldigt viktigt här att skilja på värde och att något lämpar sig som en investering. Att något har ett värde innebär inte nödvändigtvis att det ökar med tiden.

2 gillningar

Du kan skicka pengar direkt och smidigare.

En vanlig transaktion från en bank till en annan är från stenåldern om du frågar mig. Varför i helvete ska det ta 3 bankdagar?

Tex. Om du swishar eller betalar med kort, så lånas det pengar in på det kontot och den egentliga transaktionen sker senare.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Detta ser jag som bitcoins största styrka.

1 gillning

En banköverföring brukar bara ta 1 dag. Ibland bara 1/2, och är gratis
Har ofta skickat pengar mellan tex swedbank, handelsbanken, och nordnet.

Eller menar du att skicka pengar till utlandet?
SEPA betalningar (betalningar inom EU) går snabbt och har låg kostnad.

VISA/MC fungerar bra att betala med i utländska butiker och ger ett köpskydd dessutom.
Vissa kort har en 2-3% kostnad, men har man ett kickback kort så får man tillbaka en stor del.
Är det inte värt något att kunna ringa VISA/MC och kunna bestrida ett köp?
Vem ringer man när man blivit scammad när man betalat med bitcoin?

Grundtanken är bra, digitala betalningar som kan ersätta cash då det är anonymt utan en centralbank. Tyvärr så har krypto istället blivit en uppblåst spekulation som tär på miljön.

2 gillningar

Alla bor inte i Sverige med bra infrastruktur och förhållandevis snäll regering och banker.

1 gillning

Tycker du inte att det borde gå direkt istället? För mig är det ett mysterium att banken måste ha öppet, förlita sig på bankens röda dagar osv… när jag får betalt av kunder utomlands (egen firma) tar det minst 3 dagar. (Och det är absolut inte gratis). Skulle kunna gå på 1 sekund med crypto.

När du betalar med visa så betalar butiken transaktionen. Så det är inte gratis. (Butiken betalar och således antagligen högre pris för dig som kund)

Tänk vad som hände med Robin Hood, där pengarna tog slut och medans dom tog in mer pengar så va dom tvungna att stoppa handeln på GameStop aktien = väldigt mycket bad will för Robin Hood.

Snälla rätta mig om jag har fel här någonstans :slight_smile: (jag testar min egen teori om vad som är styrkan med crypto)

1 gillning

Handlar ju mycket om (o)vilja också. Men detta kommer lösas med CBDC:s.

Vad har man som vanlig hederlig medborgare för nytta av anonyma betalningar?

Samma som folk använder kontanter till idag, fast även online? :slightly_smiling_face: Typ betala i sexleksaksbutiken, prostituerade, mindre svartarbeten, porrsidor, smuggelsprit/droger, fysiskt guld - you name it.

2 gillningar

Främst för att inte ge företag chansen att spåra dina köp och vanor för att sälja din data. Eller för att dölja köp från illvilliga regeringar.

3 gillningar

Finns alltid behov att anonymitet, men av nån anledning som vill folk inser här landet bort från det. Funkar ju skitbra om en stat börjar med social scoring. Du som handlar mycket på Systembolaget får dyrare premier, sämre försäkringar. Tragiskt att numera så är man guilty by association. Bara du använder kontanter då har du svarta pengar. Svarta pengar går att tvätta vita. Finns en massa sätt, så vanliga Svenssons som säljer en bil och får 10K i handen är inte en bov för det.

3 gillningar

Jag har rent mjöl i påsen. Visserligen kan jag hålla med om att det kan vara önskvärt att inte bli spårad, men om ett kontantfritt samhälle kan hjälpa till att förhindra penningtvätt, och brottslighet, så välkomnar jag att betalningar inte är anonyma.

1 gillning

Det finns få människor som inte har något att dölja. Det där där penningtvätt och brottslighet är bara dimridåer. Brottslingar fattar att SEK är oanvändbar. Då växlar man ju över till Euro/USD. Det räcker med guldtackor som man smälter ned. Det är den vanliga människan som blir kartlagt. Den som inte kan krypto, den som inte rör sig i darknet. Att prata i klartext i encrochat är ett misstag. Man ska ju alltid förutsätta att all kommunikation som sker på internet är avlyssnad på ett och annat sätt.

Det är en slippery slope. Du kanske inte har något att dölja. Men data kan vinklas och missuppfattas och som sagt säljas. Du kanske litar på t ex google men vet du hur Googles partners hanterar din data? Vet du att de inte blir hackade? Vi kanske får en auktoritär regering om 25 år och vem vet vad de tänks göra?

2 gillningar

Jag har försökt att sammanfatta varför privacy är viktigt i detta kapitel.

Det finns många sätt att angripa argumentet “jag har inget att dölja, därför spelar inte privacy någon roll”. T.ex:

• Du har visst saker du vill dölja, t.ex. ditt kreditkortsnummer och dina lösenord.
  • Privacy ökar din personliga trygghet. Det är därför man t.ex. inte ska annonsera att man vunnit på lotto eller att man har guld i källaren.
  • Privacy är en mänslig rättighet (som även gäller för barn).
  • Företag utnyttjar information om dina inköp för att manipulera dig.
  • Vi kanske litar på Sveriges regering idag, men gör vi det om 10 år? Eller 50? Tänk bara på hur snabbt nazisterna tog över Tyskland.

Men det bästa argumentet tycker jag sammanfattas underbart bra av Snowden i detta citat:

Arguing that you don’t care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don’t care about free speech because you have nothing to say.

Dvs varför ska vi överge privacy för att DU inte bryr dig, när det kommer påverka ANDRA som verkligen kan behöva det?

10 gillningar

En stor poäng med krypto är ju att du kan skicka pengar var som helst, inte bara till vissa länder. T.ex. kan man skicka krypto direkt till en välgörenhet i Venezuela som säljer krypto på plats för mat, och skänker det till behövande. Pga gränskontroller är det omöjligt på något annat sätt.

Det är ju lätt att tro att man får tillbaka via kickback, men vad är det försäljare kommer göra när de får en 2-3% avgift? De kommer såklart att höja priserna, så att du som kund i slutändan kommer stå för notan ändå.

Det är lite intressant. Nej, idag är man väldigt utlämnad, men det finns inget som förhindrar att bygga dessa system ovanpå. I slutändan tror jag det är vad VISA/MC/PayPals integrationer kommer att göra: att erbjuda denna säkerhet för köpare.

Den stora skillnaden är ju att det här kommer vara valbart, ungefär som en försäkring.

Det stämmer. En korttransaktion kan dessutom reverseras 60-120 dagar efter beroende på vad för typ av transaktion det är.

Det här möjliggör charge back fraud (ibland kallat friendly fraud) där man helt enkelt gör ett köp och sedan anmäler sitt kort stulet. Problemet för försäljaren borde vara uppenbart, men det tillkommer dessutom en avgift per charge back—oavsett om det var ett bedrägeri eller ej!

Därför ska man t.ex. aldrig sälja krypto till någon som betalar med kort… De kommer förmodligen att göra en charge back och blåsa dig.

Går ju dock att ordna utan dessa hutlösa avgifter till kortutgivarna. Tror inte de går någon lysande framtid till mötes.

Minns inte i vilket sammanhang, men Ingves pratade om att vi inte upplevt en ekonomi med digitala valutor och möjligheten för privatpersoner att förvara sina pengar hos centralbanken eller något i den stilen… tror det kan bli ganska stor skillnad.

Du som vanlig medborgare kanske inte behöver ”anonyma betalningar” men världen är större än fiskskålen Sverige :+1: