Swish vidareutvecklas 2024 | Går det att integrera krypto i Swish?

Bitcoin är ett kostnadsfritt bankkonto i cyberspace.

1 gillning

Inte kostnadsfritt alls och kan inte användas som bankkonto, men annars så.

Oavsett är Swish något annat. Finns väl inget som hindrar dig att betala i bitcoin utan Swish?

1 gillning

Har Bitcoin Swish?

Nej? Då vill jag inte ha det.

1 gillning

Det är denna aspekt jag tycker är intressant, konkurrerande lösningar.

Swish ägs av de svenska storbankerna och tränger bankID som ägs av de svenska storbankerna som hjälper bankkunder skicka SEK mellan bankkonton snabbt och enkelt.

Förkraven är att man

1. Har ett svenskt bankkonto med koppling till bankID och Swish
  2. Får skaffa bankID
  3. Får skaffa swish
  4. Har en mobiltelefon

Något som de flesta svenskar har.

En konkurrent som tar bort något av förkraven och/eller utökar möjligheterna till vem eller vad du skickar pengar till är intressant.

Jag hoppas och tror det kommer konkurrens framöver iom MICA, eventuellt i form av en svensk https://strike.me/

1 gillning

Bitcoin är väl redan ett konkurrerande system?

OK? Vad kostar det dig att ha en Bitcoin wallet? Om det kostar dig något har du blivit lurad av någon. En Bitcoin wallet är ett kostnadsfritt bankkonto i cyberspace.

1 gillning

Men överföring kostar

Japp, men det motverkas extremt mycket av svenska banker, politiker och liknande samt stigma och okunskap gör att företag är ovilliga att medverka.

Bara det att företag förvägras svenska bankkonton och deltagande med swishmöjligheter trots att det inte är konkurrensmässigt ok försvårar markant.

Så de har inte möjlighet till samma spelregler ännu.

1 gillning

Det finns en uppsjö med Swish-liknande appar för Bitcoin. Det är ju förvisso ett problem att folk ska ha koll på sånt. Det är därför som Swish och Google Pay borde införa stöd för Bitcoin.

1 gillning

Det är väl just att Swish är kopplat till ett bankkonto och jag ser vem jag gör affären med som är en av fördelarna med tjänsten.

Kan man då sammanfoga olika utländska tjänster med Swish eller expandera Swish till utlandet får vi just möjligheten att skicka pengar till nån i Spanien.

Anledningen till att jag utesluter kryptovalutor från ekvationen är att de inte är kopplade till våra bankkonton, eller backade av banksystemet som en säker tjänst gör nog att de flesta utanför entusiastforum och gröttråden inte ser varför kryptovalutor skulle vara bättre på något sätt.

Eftersom krypto inte är reglerat och bankerna som utfärdar våra lönekonton inte kan leva upp till sina NYC-krav med krypto, blir det svårt att se en koppling i närtid. Hela poängen med krypto är ju anonymitet, tvärt emot idén med Swish.

1 gillning

Om en näringsidkare kan tänkas sälja till dig för bitcoin så går det utmärkt för dig att köpa varan/tjänsten i bitcoin

1 gillning

Så ditt ”problem” är inte bristen på appar utan att du helt enkelt vill att fler ska använda bitcoin för det tjänar du på?

2 gillningar

Transaktioner kostar nästan ingenting på Bitcoin Lightning Network. En Visa-transaktion är betydligt dyrare.

1 gillning

Alla tjänar på att fler använder Bitcoin. Alla, utom bankerna.

1 gillning

Jag har inget emot kryptovalutor, kan ej säga om det är ett paradigmskifte eller en fluga. Jag är redo att vara den loser som inte köpte bitcoin trots att jag kände till det.

Men, låt oss som vill använda vanliga valutor göra det. Varför måste alla kryptofantaster missionera som religösa? Att ni känner till något som ”vi andra” inte vet

4 gillningar

Det låter som en väldigt allvarlig brist i Proof-of-Work. Speciellt eftersom det redan finns fungerande system som inte har den bristen.

Det är uppenbarligen onödigt eftersom vi kan både Swisha varandra och skicka banköverföringar ändå.

Bankerna eller bara Swish, skulle kunna ha ett register som kopplar ihop bankkonto med en Bitcoin wallet, på det sättet kan Swish funktionalitet vara densamma för slutanvändaren även om Bitcoin används.

Tvärtom. Energikostnaden är styrkan i Proof of Work. Det är kostnaden som säkrar nätverket och gör det olönsamt att försöka fuska.

1 gillning

Varför måste kryptoskeptiker avförda krypto via mobbning, halmgubbar och name calling? I stället för att lyssna på sakliga argument? Vad är ni rädda för? Det ser ju ofta ut som en väldigt känslomässig, ibland aggressiv attityd. Är det en stark rädsla för det okända eller hur ska vi förstå ert beteende?

1 gillning

och swish ägs av bankerna, frågor på det?