Bitcoininvestering

Tror ni bitcoin kommer gå upp eller ner i år? Om man sparar 2000 i månaden är det för lite? Resten 4000 på dnb global

1 gillning

Jag tycker att du för din egen skull, bör göra en analys och bedömning som gör att du känner dig säker på din investering. Med tanke på dina tidigare trådar skulle jag vilja rekommendera lite mer traditionella och ”säkra” investeringar med all välmening, då du verkar ha begränsad mäjlighet till ökade inkomster om sparandet går åt skogen. Globalfond+sparkonto.

6 gillningar

Det vet ingen och det hjälper inte att tro heller.

Kanske, eller för mycket. Jag ser det nämligen mer som en chansning eller en spekulation framför en investering. Investeringar görs i saker som avkastar verkligt värde.

Det låter bra. Eller 6000. :wink:

6 gillningar

Generellt sett skulle jag utgå från att med den osäkerhet som finns i världen just nu så väljer folk hellre mer traditionella investeringar med lägre volatilitet.

Skulle jag spekulera i något just nu så är det valutor som inte är dollar.

1 gillning

Struntar i bitcoin 6000 i månaden på dnb global får duga. Ska inte vara girig är bara 31 år har hela livet framför mig

13 gillningar

Klokt! :+1:

Jag tror att ditt framtida jag kommer att tacka dig.

4 gillningar

Säg att du har 1 miljon kronor. Du investerar långsiktigt - 10+ år - för 500 000 kr. Av dessa kan 10% utgöra lekhink. 2000 kr i månaden ger att det tar dig två år innan du är fullinvesterad i bitcoin.

Hade varit tveksam till att investera så stora belopp i denna tid och hade valt en lägre summa. Och månadssparande är kanske inte bästa sättet i fallet bitcoin när det är så volatilt. Köp kanske hellre mer under dippar.

1 gillning

Frågar du mig tycker jag det låter rimligt.

Studier visar på att en portfölj mår bra med exponering mot bitcoin och t.ex. black rock rekommenderar 2%.

Personligen ligger 80% av mitt nyspar i bitcoin, och liknande fördelning hos mitt kapital… Det är för att jag egentligen vill ha 100% i bitcoin men tvingar mig att hålla lite globalfond också :joy:

6 gillningar

Problemet med Bitcoin är ju att den inte har något värde i något egentligen.
Skapat ur ingenting och det speluleras bara.
Det är inget som skapar något som mat eller så.
Den flyttar och konsentrerar kapital. Kapital som helt plötsligt kan försvinna som redan hänt flera ggr.
Det drar enorma mängder energi som drivaer upp kostnader för alla.
Gröna bubblor spricker en efter en och hur är det med en spekulationsvaluta?

3 gillningar

@Goran_k Finns det något på ditt ISK som har “egentliga”, icke-subjektiva värden? Eller är alla våra finansiella tillgångar endast värda vad någon är villig att betala?

Du kan lika gärna köpa trisslotter för 2000kr i månaden är min uppfattning. Satsa på global index istället för en stabil investering.

1 gillning

Med facit i hand skulle man ju månadssparat. Jag har köpt sporadiskt några år och det har varit det bästa jag gjort hittills fast jag började på ath 2021 :see_no_evil:

Global Index är väl precis lika mycket(mer historiskt sett) trisslott på ett års basis?

Jo man behöver ju ha en längre sparhorisont… minst 10år.
Har du bara ett år är det bästa ett sparkonto med fast ränta.

Det bästa du gjort hittills, du har alltså sålt av bitcoin med vinst?

Nej jag tänker behålla. Det kan såklart skita sig längre fram precis som allt annat.

Jag tror hans framtida jag kommer ångra sig.

Återkommer om 10 år den 7 Mars 2035.

I dagens datum den 7 Mars 2025 klockan 06:12 är värdet på bitcoin

1 BTC to USD : $87,902
1 BTC to SEK: 893,162kr

Ses på andra sidan.

5 gillningar

Om du lägger 1-5% av ditt sparande i BTC så kan du känna dig som vinnare oavsett.

Fortsätter det gå upp så som varit vad som hänt hittills, så har du en rejäl slant och kan glädja dig åt känslan av att inte missat tåget helt. Går det ner till 0 vilket också är troligt, så har du bara förlorat vad du (förhoppningsvis) hade råd att förlora och kan glädja dig åt känslan att du inte la mer.

I mitt tycke kan detta gälla oavsett vad man anser om tekniken.

4 gillningar

$177 on January 14, 2015

Det gör vi. Jag är ärligt nyfiken. :+1:

Kanske tvingas jag också betala min uppkoppling med satoshis och heila till det oligarkiska världsstyret. Men jag hoppas slippa. :sweat_smile:

1 gillning