Ny överbelastningsattack mot Swish. Jag använder Swish för att dela på utlägg privat, för att handla på loppis, köpa fika på evanemang inom idrottsrörelsen och insamlingar till klasskassan. Det är viktigt att betalningen sker samma minut och att mottagaren kan verifiera att pengarna kommer fram.
Vilka backupmetoder för de här användingsområdena föreslår ni? Just nu har jag:
Den pan-nordiska Swish-konkurrenten Vipps
Revolut, ta betalt med QR-kod eller mobilnummer precis som Swish. Fungerar även för att skicka till eller från de som inte har Revolut.
kontanter
fysiskt silver
Vilka alternativ för samma-minuten-betalningar har ni skaffat?
Har iofs Revolut men sällan jag använt appen till swish-liknande betalningen, men bra att det finns i alla fall.
Problemet med många alternativ, så även kontanter, är bristen på acceptans i samhället. Ytterst få butiker idag kan hantera kontanter och än färre alternativa betalningsmedel förutom då swish eller kort (fysiskt/digitalt).
Det sagt så kan jag räkna på en hand de tillfällen Swish krånglat, det är sällan och rör som regel endast småköp. Då är det värre när Visa/Mastercard/Amex slås ut…
Men men, tydligt är det att främmande makt är ute efter att jävlas här med. De kraschade hela svenska kyrkans IT-nät när SvK slutade samarbeta med Rysk-ortodoxa kyrkan till följd att den bedrivit spaningsverksamhet.
Vidare så är det kaos i regeringen med toppolitiker och diplomater som avgår i en väldans fart. Känns som om det är många som har skelett i garderoben, som fienden känner till.
Att sänka swish nu kan bara ses som en testkörning. Ett “proof of concept” på hur lätt det är för vissa att slå ut svenska handelssystem. Allt medan vi har ett regeringsparti vars främsta företrädare sa “Jag vet inte om Biden eller Putin är ett större hot mot Europa”. Och de kallar sig nationalister, år ju snarast kvisslingar…iaf på toppen.
Jag har silver eftersom jag förväntar mig fortsatt hög inflation, och i händelse av krig. Nu beter sig Ryssland som om dom är i krig mot Sverige genom att attackera banksystemet och infiltrera våra politiska institutioner. Tänk om de attackerar kronan eller elsystemet härnäst? Då är jag redo.
Det är en form av pengar som fungerar även utan företag, riksbank eller el. Inget som Putin kan ta ner eller störa.
Jag tog också med det i listan som ett alternativ till de som lyckas hänga upp sig på vartenda företag eller valuta som nämns, förutom just den som de har för tillfället. Det är svårare att kritisera ett grundämne.
Inget, använder swish kanske 0-2 gånger i månaden så orkar inte bry mig riktigt. Såklart jobbigt om det sker outage precis då men då får jag väl strunta i köpet isåfall.
Har även PayPal sen starten, men inte för att ersätta Swish direkt.
Om mottagaren också har det så är det ett alternativ för Swish. De har också betalning via QR.
Loggade in förra året för att kolla status på konto etc. Inte skickat/tagit emot något på 2-3 år.
Använde det flitigt för många år sedan. Speciellt för köp från andra länder när jag inte ville använda mina kort.
Lite svårare att hitta bland menyerna men inte så att jag skulle bli avskräckt
Jag tänker att allt sådant tyder på att de gör vad de kan för att inte gangsters ska ta sig in och att alternativet för nämnda gangsters då blir överbelastningsattacker.
På vilket sätt skulle det vara mer robust?
Skulle fortfarande vara samma bakomliggande system då direkt betalningar är något som Riksbanken tillhandahåller.
Det är inte det bakomliggande systemet som är angripet. Istället är det de yttre lagren kopplat till en viss app. Fler appar = svårare att ta bort en enskild kund från Swishsystemet.
Också flera punkter där det kan gå fel, och ska underhållas och utvecklas. Sen räcker det också att nån av storbankerna ddosas för att mkt av trafiken ska störas.
Men det är också fritt fram att skapa en egen variant av Swish då underliggande plattformen är öppen för ansökan för användning.
Helt rätt. Bankerna jämnar ut sina skulder gentemot varandra via Riksbankens konton, men det tar en bankdag. Sen för att göra Swish möjligt så var de tvungna att jämna ut skulderna mellan varandra lika snabbt som en transaktion, då satte de upp ett system för snabba överföringar.
När väl systemet var på plats och hade fungerat i flera år så vaknade Riksbanken helt plötsligt till liv och krävde att Swish skulle använda ett nytt system som Riksbanken skulle utveckla - med andra standarder och format.
Nu kan även fler tjänster än Swish ansluta sig till samma system. Först ut var Lunar.
De andra gamla bankerna är inte överdrivet intresserade. Dels så har de redan lagt ner mycket energi på Swish, dels så tjänar de ränta på att låna ut pengarna under tiden det tar att genomföra en transaktion. Dessutom är svenska bankkunder extremt lojala, de går med på nästan vad som helst från sina banker men tänker aldrig någonsin byta ändå.
Jag handlar nog inte frekvent nog med swish för att bli påverkad av driftstörningar, är mest om man ska dela på en middag eller swish betala på nån marknad.
Alternativen för mig tänker jag skulle vara att helt enkelt inte betala/handla just då eller leta upp en bankomat och ta ut kontanter om det var kritiskt.