Bankkonto, räntefonder och tumregler och antaganden 2023

Jag fattar ingenting :joy: Kan du förklara för mig @Alec om jag missförstått något nedan?

Jag vet, jag har lämnat debatten, men frågar dig så jag inte missförstått något helt, och jag tror vi har rätt liknande tänk på räntor.

Om Lysa är OK/rekommenderas inklusive för de som vill ha en andel LYSA räntor så borde AMF Lång också vara bra nog för de är extremt lika varandra. 70-75% AAA-A och resten BBB dvs inget HY/Junk Bonds att tala om. Durationen är runt 4 år för dem båda. Båda innehåller runt 30% företagspapper. Skillnaden ligger väl närmast i avgiften.

Att jämföra med Spiltan Räntefond Sverige förstår jag inte riktigt. Förrutom att den är kort (ca 1 år) och mest företagspapper så håller mycket lägre kreditkvalitet. I nuläget runt 40% AAA-A, knappt 30% BBB/IG men så mycket som drygt 30% HY/Junk Bonds. Inte jämförbart i min mening. Sämre kreditkvalitet på en större del av portföljen ökar väl risken för att instrument ska frysa så att fonden inte kan prissätta. Mer relaterat till HY? Eller?

Visst alla marknader kan frysa som vi sett både på börs och räntemarknad. Men är det rimligt att designa sin medellångsiktiga portfölj (räntor i 3-9 års sparhorisont) för svarta-svan utfall för att garantera likviditet kortsiktigt? Jag har inte tänkt det. Snarare att ligga rätt i risk från början.

Om man nu tvunget vill ha högre kreditkvalitet än AMF Lång så behöver man ju inte gå utomlands för det. Storebrand Obligarion har 95% AAA-A med balansen i BBB. Ingen HY. Durationen är drygt 5 år så högre ränte risk/chans. Avgiften år dessutom helt OK på 0.2%.

Om man nu ändå vill gå utomlands och tydligt i statspapper så är ju AMF Mix bra alternativ och billigt med nästan 90% AAA-A med balansen BBB. Durationen är runt 4 år så jämförbar med de ovan.

Förstår inte heller riktigt kritiken mot tex AMF Mix och Storebrand Obligation att de har spann på durationen. Gör du? Samma gäller ju för många fonder inklusive Captor. Captor aster HY 1-7 år. Captor Aster Global Credit 7-15 år. Captor Iris 10-15 år. Fast då med att deras högre avgifter 0.5-0.85% vilket är en bra bit över vad jag vill ge för obligationsfonder, åtminstone som stand alone eller en stor del av portföljen.

En annan kritik är att svenska obligationsfonder är för korta men jag förstår ärligt talat inte riktigt när man behöver så mycket längre duration. Jag menar räntor har man ju mest i portföljer med 3-9 års sparhorisont. Typ i snitt 50/50 aktier/räntor med typiskt 5 års sparhorisont dvs lämpligt med Max 5 års duration (1 års duration per sparår som tumregel). Då borde väl de tre AMF Lång, AMF Mix eller SB Obligation duga gott? Visst kan man i det längre spannet 6-9 år vilja skrämma upp durationen med tex lite Captor Iris och ta en högre snittavgift men det känns som duktig överkurs.

Man får ju ibland också ta vad som finns tillgängligt där man råkar ha tex TJP. I bästa fall någon bred billig obligationsfond från AMF eller Storebrand men rätt ofta från andra som är liknande om än något dyrare (som du listat tidigare). Captor har jag bara ett konto som de är tillgängliga hos. Alltså måste jag vara lite pragmatiskt vad som finns tillgängligt än vad som är optimalt.

Snälla, var har jag missförstått för något? :grinning_face: Tack!

PS: såg just att @Zino kom med ett instressant och bra tillägg / förenkling till räntetriangeln - om du inte sett - som jag tycker gör det tydligare. Själv tänker jag att av praktiska skäl får jag lägga mig i mitten med en obligationsfond som i början är lite för kort och på slutet kanske lite för lång men som i snitt funkar för 3-9 år.

4 gillningar