Bankkort utan inkomst?

Jag har slutat att jobba (är 58) alternativt tagit en paus. Lever på min portfölj i kombination med låga kostnader. Ingen fast inkomst alls. Inga betalningsanmärkningar någonsin. För närvarande har jag bankkort hos två banker, men vad händer när de upphör eller ska förnyas?
Bankerna tar väl kreditupplysning antar jag, och ibland får man ju fylla i på deras hemsida" på heder och samvete" att de tidigare angivna inkomstuppgifterna är korrekta.

Detta är f.n. det enda som stressar mig för utan bankkort blir tillvaron väldigt krånglig. Tips och råd mottages tacksamt.

Vad är det för fel med att skriva 0 på inkomst?

1 gillning

Pratar vi betalkort eller kreditkort? Betalkort är ju inga problem då det är knutet till ett konto där banken ser summan. Du har ju rätt att bränna dina egna pengar. Ska det förnyas kreditkort med samma kreditutställare så är jag tveksam till om du behöver göra något, så länge du inte missar en betalning eller byter kortutfärdare.

Jag kan inte påminna mig att jag justerat några uppgifter efter att jag i starten av “kreditkortskarriären” fick höja nivån kvartalsvis. Nya kort har kommit helt automatiskt när gamla närmat sig sitt slutdatum. Till saken hör att det Master Card jag använder är utfärdat av en bank jag har en enda krona hos.

2 gillningar

Grattis till välförtjänd frihet.
Om pensionärer med låg pension kan få sina kreditkort förnyade borde det inte vara något problem för en FIRE med stort kapital.
Ett alternativ då du har passerat 55 är att ta ut tjänstepension för att kunna visa upp inkomst.

1 gillning

Jag har alltid haft VISA utan kredit. På kontot som kortet är kopplat till har jag bara en mindre summa.

Jag tror inte att det skulle vara något problem med kort om du inte har kredit.

1 gillning

Marginalen gör ingen kreditupplysning hos nya kunder.

I’m yours konto och kort har inga avgifter.

Är själv kund i banken sedan innan de gick ihop med Bank2.

1 gillning

Ytterligare ett alternativ är att använda betalkort från någon av Neobankerna/FinTech bolagen, till exempel:

Dom har alla bank/betalkort som mer funkar som kontantkort gör för mobiler, man fyller på kortet innan med pengar från ett vanligt bankkonto.

Ingen av dom som jag har testat har gjort någon typ av slagning för att kolla om man har lön eller liknande.

1 gillning

Tack för alla svar så här långt. Nu känner jag mig lite mindre stressad av situationen då jag ser att där finns alternativ.
Frågan uppstod i morse då jag loggade in hos min internetbank, en av de svenska giganterna, och de frågade om vissa saker, bla om mina inkomstuppgifter fortfarande stämde. Där har jag bankkort utan kredit. Hos en annan bank har jag med kredit.

Jag var tidigare medveten om att jag skulle bli lite bakbunden när det kommer till saker som är kopplade till kreditupplysning. Som att byta bostad, mobilabbonemang etc.

Fortsätt gärna att komma med råd.

1 gillning

Det lär primärt handla om kundkännedom och arbetet mot penningtvätt. Men lite nojjig blir man varje gång, av nå’n skum anledning.

2 gillningar

Är i en liknande situation sedan ett antal år tillbaka. Bor utomlands och har ingen traditionell inkomst utan lever på utdelningar från en utländsk portfölj. Vet inte hur det är med kreditkort men jag har ett Mastercard betalkort och ett bankkonto kvar hos Handelsbanken i Sverige. De har skickat ett nytt kort utan problem en månad innan det gamla gått ut. Se bara till att din email adress och postadress stämmer.

2 gillningar