Barista Fire | Vad borde vi tänka på?

Är ute efter lite feedback på vår livsstil och eventuella problem det kan leda till?

Är där något utöver för lite dålig tjänstepension vi behöver se upp för? Är såklart försäkrade och med i akassor.

Jag jobbar deltid, dygn, på ett jobb där jag trivs. Lönen är lite låg jämfört med om jag skulle gå in i annan sektor, men jag mår bra och kan lätt fokusera på annat när jag inte jobbar. Har tidigare haft jobb som man ofta kände av även på fritiden.

Har fru och två barn. Den enes inkomster är rent överflöd och sparas. Barnen är båda vuxna om ca 7 år. 1årig hund finns också. Inga fler barn/djur kommer xD.

Vår ekonomi innehåller:

ett amorteringsfritt hus (49% belåning på köpepriset) med bunden ränta ett år till. Vi trivs och har ingen tanke på att flytta. Stora städer lockar oss inte alls.

Tillhörande uthyrd lägenhet.

Solceller, fjärrvärme och luftvärme. Kan också elda till nöds, men det händer typ inte. Låg energiförbrukning.

Ca 100 k buffert

Ca 650 k billiga, mest globala/usa indexfonder på isk (ska ev delas upp inför nästa år om isk blir skattefritt på första 300k). Tillför ca 300k om året vilket lär öka lite, men inte jättemycket.

Lite äldre men bra bil som körs mycket lite.

Utgifter inklusive allt (även resor, dator, lekprylar, kläder, räkningar, mat etc) på knappt 20 000:- i månaden när man slår ut det jämt på året.

Vi är båda under 35 och har inte jättemycket ambitioner förutom att kanske resa lite mer. Vid byte av sysselsättning är det troligt att vi siktar på ungefär samma work/life balance.

Inga stora planerade kostnader i dagsläget. Vi gör lite små projekt själva efter hand. Majoriteten av överskott går nu rakt i indexfonder.

Tacksam för tankar.

1 gillning

Ni verkar ju ha god kontroll på ekonomin. Kan ni göra er vardag rikare genom att ha städhjälp t ex? Mathem? :blush:

2 gillningar

@Maximus Nja. Jag ‘‘gillar’’ att städa och vi är rättså effektiva på att handla. Är ju inte bara matvaror man behöver så man måste ju handla endå.

Med det mesta gillar vi att göra saker själva. Kul att pyssla. Vi pratar, testar idéer och väljer hur vi ska göra saker.

4 gillningar

Bra/låg levnadskostnad!

Med den nivån och vettigt sparande så rullar det bara på. Om ett antal år så kan ni kika mer noga på vad det skulle innebära att hoppa av ekorrhjulet :slight_smile:

2 gillningar

@LevaLivet Kanske. Jag gillar dock strukturen av ett arbete. Inte heltid eller 9-5 direkt, men att ha något med ett schema. Även om det bara är några dar i månaden. Jag hade fortsatt jobba i dagsläget även om jag hade 10 miljoner över.

2 gillningar

Grattis till en jättefin ekonomisk situation.

Ser egentligen inga problem förutom pensionen som ni själva kastar ljus på. Men det kan ni hantera med eget sparande eftersom ni har mycket tid. :slight_smile:

2 gillningar