Har startat sparande för ett tag sedan till barnbarnen på LYSA. Lysa rekommenderade 78%aktier och 22% räntor vilket jag ändrade till 90/10 efter hinkmodellen, men idag ändrade jag till 80/20 för att komma närmare Lysas rekommendation, men nu undrar jag om det var rätt beslut dåuttag från detta konto kommer ej att göras förräns om minst 20 år. Hur hade ni gjort?
100% Lysa aktier. Allt annat är helt onödigt ha 10-20% räntor på 20 årssikt. . Du ser att det kan bli ganska mycket fel på Lysa fondrobot beroende hur man svarar på frågorna.
. 22% räntor på 20 årssikt är inget att rekommendera om man vill ha så mycket som möjligt i avk långsiktig. Det finns ingen anlädning att sänka risken med räntor på 20 årssikt.
Håller med @Jacke77 här. 100% aktier alternativt 90/10. Sen beror det på hur du planerar uttaget? Ska de få pengarna kontant eller ska de bara ta över portföljen? Om det är kontant så gäller det ju att minska risken när det närmar sig. Om de ska få ta över portföljen så få är man ju anpassa risken beroende på vad de ska ha portföljen till.
Tack för snabba svar och bekräftelse i min tanke. Exakt hur de ska få pengarna är ännu ej bestämt mer än att det kommer att bli i samband med ex hjälp med körkort, första boendet odyl. Troligtvis kommer de ej få pengarna förränns tidigast i 25års ålder. Och överta portföljen blir inget alternativ då jag har gemensamt konto till mina barnbarn, mao skrivs testamente.
Nyfiken fråga, hur har du svarat på frågorna hos Lysa?
Lyckas nämligen själv inte få någon annan rekommendation annat än 100/0 när jag svarar på följande frågor:
Hur lång är din investeringshorisont för ditt Lysakonto?: Mycket lång, över 15 år.
Hur sannolikt är det att du får behov av mer än hälften av pengarna tidigare än planerat?:
Osannolikt
Gissar att du på denna fråga svarat: Ganska sannolikt ?
Fyllde i detta: mycket lång, över 15 år, mycket osannolikt, ekonomisk trygghet, månadsvis, endast fåtal tillfällen - uttag (hade fyllt i aldrig om det var möjligt), bred och det blir 78/22!
Kan det vara ekonomisk trygghet som jag klickar fel på?
Konstigt, får 100/0 med exakt dom svaren
Kan det bero på min ålder? Har ju precis passerat 50 strecket
Ingen aning, men tror inte det har någon betydelse. Du kan ju mycket väl bli 100år liksom
byter jag ut mycket osannolikt till bara osannolikt blir fördelningen 70/30…
@Lysa hur har ni programmerat egentligen
Gör det någon skillnad om du på frågan:
Vad är syftet med ditt Lysakonto?
Kryssar i: Gåva till närstående?
Nix, har bla precis provat med alla dem olika rutorna. Jag får som högst 78/22 hur jag än gör verkar det som.
Såhär står det…
Varför denna fördelning?
Baserat på dina svar bedömer Lysa att en målfördelning om 78 % aktier och 22 % räntor är lämplig för detta Lysakonto. Vi baserar det på att din investeringshorisont är mer än 15 år och att det är mycket osannolikt att du kan få behov av mer än hälften av investeringarna tidigare. Vidare bedömer Lysa att du har en medel riskpreferens och en god ekonomisk situation.
Besynnerligt… Vi får väl se vad dom svarar då, är ju bara din ålder som finns kvar som parameter om du provat alla olika valen…
Ja det kanske stämmer som en vän sa till mig när jag fyllde 50…“sen Katarina är det bara down hill”. Verkar som Lysa håller med
Det går att lura även fondrobot. . Får att få 100% aktie index i portföljen måste man svara med högrisk svar på alla frågor.
. Annars tror roboten att du är en fegis och ger dig 20% räntor bara får att vara på den säkra sidan. Haha. Därför struntar jag i fondrobotar och bestämmer risken själv vad jag vill ha
.
Hon lyckades inte ens lura till sig 100/0
Hemskt och inse att en robot lyckas lura mig istället
Nej för att det är inga lätta frågor för en nybörjare eller oerfaren sparare som fondroboten ställer till. Den som kan svara igenom tänkt på de frågor är riktigt duktig för att göra en portfölj själv och välja själv risken i sitt sparande långsiktigt. De frågorna är inte lätta att besvara då många nybörjare är rädda för att ta risk även långsiktigt då är det lätt att ta mindre risk när du svarar på frågorna. Då blir det så att man får 22% räntor på 20 årssikt. Många svarar att det är klart de tål inte att börsen ska backa 40% på ett år då får man lägre risk
Men om man vill maxa avkastning långsiktigt då måste man tåla det. Räntorsänker bara rosken och avkastning långsiktigt. Det ska man ha klart gör sig.