Mitt månadssparande i Lysa

Jag har nu beslutat testa Lysa och så här ser mitt månadssparande i Lysa ut:

Jag månadssparar 800 kr varje månad med start 26/8 2022
Jag har valt en bred investeringinriktning med en investeringshorisont på 10-15 år.
Målfördelningen är 83% aktier och 17% räntor.

Har jag gjort ett bra val eller ska jag ändra något?

Om jag skulle behöva pengarna innan 10-15 år kan jag ta ut dom då eller är dom bundna?

1 gillning

Du kan ta ut dom, åldern handlar om fördelningen mellan aktier/räntor.

Hur menar du med ålder handlar om fördelningen aktier/räntor?

Längre tidshorisont = kan ta mer risk = större andel aktier

När du investerar i fonder är det viktigt att du hittar en risknivå som du känner dig bekväm med. Det innebär att du bör ha en fördelning mellan aktier och räntor i ditt sparande som motsvarar den risk du är villig att ta. Ju högre andel aktier desto högre risk, men också bättre möjlighet till avkastning.

Pengar som du ska ha inom 3år bör inte vara investerade. Och med din plan på 10-15år kan du gott och väl ha 100% aktier och 0% räntor.

Då är mitt val inte dåligt eller?

Kör på det som du har fått rekommenderat och fortsätt att månadsspara och logga in om något år :+1:t2:

2 gillningar

Tänkte göra så också…ska bli intressant att se om något hänt.

Lysa gav mig rekommendationen 83% aktier och 17% räntor.
Men jag har ett till konto på Lysa med 66% aktier och 34% räntor. Vilket är bäst av dessa 2 konton?

Omöjligt att svara på, beror på tidshorisonten.
83% aktier är längre tidshorisont än 66% aktier.

Vi kan på förhand inte veta vilken som kommer gå bäst. Men historiskt sätt så har en högre andel aktier varit bäst för den längsta sparhorisonten.

3 gillningar

Räntebanan kommer snart :soon: flacka ut och de flesta experter räknar med lägre räntor och nya stimulanser till årsskiftet. Givet ett sådant scenario, och givet att många bra aktier står lågt, skulle jag rekommendera dig gå all-in på aktier. Du kanske får ut 2-4 % på räntebärande papper medan många stamaktier ger dig det dubbla i direktavkastning (titta på bank :bank: och telekom :iphone:). Om du jämför med Pref och D-aktier kan du mer än dubbla direktavkastningen (titta på tex Corem, SBB och Sagax :department_store:). Då har jag inte ens räknat med värdeökningarna över tid (10-15 % per år över tid i genomsnitt). Lycka till :crossed_fingers:

Råd om enbart aktier är inte optimalt för någon som är riskavert och inte vill ta temporära nedgångar. Att köpa aktier utifrån enbart någon annans analys är inte heller att rekommendera.

12 gillningar

Om man vill vara ”riskavert” ska man inte investera i aktier överhuvudtaget. Aktier är per definition alltid en risk. Det finns studier som visar att kvinnor tex har mycket svårare att investera i aktier än män då de är mer känsliga för stress och risk. Publicerades en artikel i Science magazine nyligen på det temat. :microscope:

Man kan investera i aktier men med en fördelning av kapitalet man känner sig bekväm med och där man har vägt in vad man potentiellt kan förlora. Det behöver inte vara allt eller inget.

Vet inte riktigt vart du är på väg med andra kommentaren men finns ju även forskning som visar att kvinnor presterar bättre på börsen så kanske hänger det ihop med ditt resonemang.

4 gillningar

Du har gjort ett bra val. Månadsspara flitigt och logga in sällan.

3 gillningar

Tack

Jag månadssparar 1000 kr i Lysa nu med en sparhorisont på 10-15 år.
Fördelningen är 85% aktier 15% räntor och månadssparandet börjar 26 Augusti.

4 gillningar

Tack för kommentaren

Sluta göra det svårt för användaren att investera pengar på börsen.

Saker göras smidigt och enkelt

Bye

6 gillningar

Dessa aktier fanns ju inte att välja på i Lysa.

Jag sparar 28 000:- per månad via Lysa. Smidigt och enkelt, tumme upp.