Mitt månadssparande i Lysa

Tack för du säger emot och står på min sida.

2 gillningar

Lätt för dig som troligtvis har drömjobbet och inte har en funktionsfrånvaro som hindrar dig från att jobba och dra hem “storkovan”. Önskar att jag blev kvitt min funktionsfrånvaro men det blir jag aldrig.

Jag har inget drömjobb, är konsult med osäkra uppdrag, men är driven och kämpat mig hit. Jag är nöjd, inge jante här inte. Sparar mer än 50% av lönen. Det kan alla göra även, även barnfamiljer, men uppoffringar krävs och billiga hobby samt enbart hemlagad mat. En annan insperation är “löparens hjärta” av Markus Torgeby, han levde på 500kr per månad men hans livsglädje och hälsa var på topp hela tiden. Alla kan om de vill!

2 gillningar

Det börjar bli hack i skivan. Läser du aldrig tråden och funderar över kontexten?

@CyberSmurfen söker råd om Lysa, efterlyser tryggt sparande utifrån sina förutsättningar osv.

@Gnagis kan väl starta en egen tråd som heter ”gnagis aktietips” eller nå’t, så kan dessa eviga korspostningar hamna där istället?

21 gillningar

Förstod inte riktig vart du vill komma.

Skrev ju att jag börjat månadsspara i Lysa.

Jag svarade gnagis, det var ingen kritik mot dig alls. Jag tycker ditt beslut om Lysasparande är helt rätt i ditt läge. :slight_smile:

5 gillningar

Ursäkta…trodde det var riktat till mig. Tack för ditt omdöme. Men en annan medlem här påstår ju jag kommer gå back hela tiden…kanske en sån där negativ skadeglad typ.

Om du sparar kontinuerligt i Lysa fr o m nu och inte ändrar, tar ut eller påverkar det på annat sätt är det extremt liten chans att du inte har haft en väldigt bra utveckling om 10-15 år.

Jag hade minus (dvs skulder) för tio år sedan och har gjort en sjujäkla resa sedan dess. Men det handlar om sparande, tålamod och is i magen.

8 gillningar

Ok. Tack för tips

Otrevligt inlägg. Kan vi inte undvika den här typen av gnäll och negativa inlägg? Jag tycker Gnagis inlägg är bra :+1:

Studier har visat att kvinnor tar mindre risk, och med det har presterat bättre på börsen. Inte att kvinnor skulle vara mer ”känsliga för stress”.

1 gillning

Nej. Alla kan INTE spara >50% av inkomsten. Men ja, alla borde kunna spara något.

4 gillningar

Otrevligt? Sakligt säger jag. Dessutom lösningsorienterat. Är inte mitt uppriktiga förslag bra? Då hålls det dessutom on-topic.

4 gillningar

Jag vill nog hävda att alla kan det såvida man inte har funktionsnedsättningar, sjukdom eller annat. Det handlar bara om vilka uppoffringar du är beredd att göra.

En ensamstående mamma med 3 barn med 19k efter skatt och en hyra på 12k kan också sparar 50% genom att t.ex flytta till en liten stuga i Värmland för enbart 3k i hyra och vedpanna. Allt går.

Att offra barnens uppväxt låter spontant som en dålig idé. :joy:

1 gillning

Lysande! På 15 år ska det väldigt mycket till om inte detta ska ha en positiv avkastning! :slight_smile:

4 gillningar

Och jobbet som ger 19k efter skatt. Det gick oxå att flytta till Värmland?

Vad jag inte fattar är varför du endast spar 50% av din lön. Om du skiter i att äta så ofta (en människa klarar sig utan mat i 40dagar minst) skulle du säkert kunna spara mer. Bara ett tips! (Men helt OT)

3 gillningar

Precis. Allt är möjligt. Handlar bara om uppoffringar. Jag är inte beredd offra mer än vad jag gör idagsläget, således är jag nöjd med sparar 50% av lönen :slight_smile:

Alltså aktier har bättre avkastning men även störst utrymme till förlust. Bara du kan avgöra vad du känner dig bekväm med. Ränta är stabilare och lägre avkastning…

Om spar horisonten är 10-15 år så är 100% aktier inte dumt. Detta förutsätter att du faktiskt inte behöver pengarna i närtid vilket isåfall kan vara mer fördelaktigt att ha högre fördelning ränta. Ett annat alternativ är tex ha 2 konton ena med högre ränta och tex spara 200. Behöver du då pengar till xyz plötslift tar du från det kontot. Kostar inget att ha fler konton.

Du bör dock skruva ner fördelningen allt efter du närmar dig målet det öker chansen att du inte tappar stort värde precis innan du tänkt ta ut pengarna.

Statliga pensionssparande fungerar likadant, som ung är du mer exponerad till aktier och allt eftersom du närmar dig pensionen fördelas det över till räntor för att undvika en situation där du går i pension och i princip allt är bortblåst.

1 gillning

Ja, precis det handlar om uppoffringar. Och att påstå att alla kan spara 50% av lönen om de gör uppoffringar av basala behov är ju bara fånigt.

Det jag vänder mig emot är alltså att göra svepande påståenden som om det vore sanningar när du inte tar hänsyn till folks olika situationer. Känns verklighetsfrånvänt och inte speciellt konstruktivt. Lär endast skapa ångest hos mottagaren av ditt budskap.

8 gillningar