Barnsparande hos Lysa

Hej,

Jag och frugan funderar på att sätta våra barnbidrag hos Lysa. Jag är redan kund hos de och har därför frågat om det går att ge tillgång till min fru och mig till samma konto. De svarade dock att det inte går. Så nu till min fråga: skulle det vara bättre skattemässigt (eller av andra skäl) att jag sätter hela barnbidraget på ett Lysa konto där bara jag har tillgång eller att jag och frugan skapar var sitt konto hos Lysa och sätter halva bidraget på varje konto?
Tack på förhand!

Det spelar inte så stor roll, det är mest hur ni väljer att göra. Jag och Caroline har barnens sparande på hennes namn.

En reflektion inom ämnet: Om ni väljer att allt barnsparandet ska stå på en av föräldrarna skulle jag rekommendera att det står på den av er som är minst intresserad av investeringar. Det ger en möjlighet att introducera partnern till investeringsvärlden. Och det höjer det ekonomiska självförtroendet att få sätta upp och ansvara för en egen portfölj.

5 gillningar

Bästa rådet i forumet jag har sett på flera dagar. :+1:

Sen får den panik när det dippar lite för att den inte förstår hur det fungerar, nej tack :upside_down_face: De ointresserade ska hållas ifrån familjens pengar.

Det bästa är att skriva in det på den ointresserade och låta den ointresserade vara helt passiv och så lite intresserad som möjligt. Helst låta det vara i 12 år med automatisk månadssparande utan att öppna konto titta hur det ser ut. Det sköter sig själv och kräver inte någon kunskap och intresse alls. Den mår bäst utan vår tillsyn Isk konto. Nu kvittar det om det är Lysa eller 100% LF Global indexnära min älskling investering. :grin:. Som sagt bäst är det låta det vara och då behövs det ingen kunskap för att få fin avkastning långsiktigt. Då blir man varken orolig eller påvärkad (börsskadad) som vi andra som hänger på den här forumet :joy:. Det är bara vår tro att vi blir bättre investerare ju längre vi håller på och vet mer om det. Oftast är det tvärt om. Men det är kul att tro på det och ha bra självförtroende :grimacing:.

Min erfarenhet från verkligheten, ej teoretisk, är precis tvärtom. Man får ett helt annat lugn med ökad kunskap + varit med ett tag.

1 gillning

Det kan stämma men det är inviduellt. Hur man känner är en annan sak men det är inte säkert att man får bättre avkastning än den ointresserad som inte öppnar konto i 12 år utan kunskap och oro under den tiden :+1:

Som en klok person en gång sa "Min erfarenhet från verkligheten, ej teoretisk, är precis tvärtom.":wink:

1 gillning