Basportfölj / LYSA

Hej :relaxed: har nyligen hittat till denna blogg/forum och uppskattar verkligen alla råd. Har dock en liten fundering kring en tanke jag fick.

Är det helt orimligt att börja sitt sparande (har buffert) med att kombinera investeringar i LYSA 100/0 Bred och Basportföljen i Avanza 50% var? Dels i startkapital men även månatliga insättningar.

Förstår att dessa investeringar är lika på många sätt, är inte superkunnig själv än, men vill gärna lära mig mer.
Tänker att det även kan vara kul att jämföra hur dessa står sig mot varandra över tid!

Finns det någon specifik anledning att endast hålla sig till en av dessa två förutom bekvämlighet osv?
Är 24 år gammal så förstår att jag vill ta mer risktagande med aktiedelar och liknande långsiktigt.

Stort tack på förhand :relaxed:

Självklart kan du göra så. Många sprider sina investeringar även om de i grund och botten liknar varandra. Viktigast är att du kommit igång nu och har intresset. Svårast brukar vara att inte pilla och trixa för mkt. Därför låter jag själv lysa och opti göra jobbet. Jag blir alldeles för påverkad av upp och nedgångar, men där är vi alla väldigt olika.

2 gillningar

Tack för bra svar :relaxed: gör nog så då, har velat lite kring vilken väg att gå, men kanske blir det bästa av två världar att få ena hälften automatiserat men styra andra själv - trots att man följer Rikatillsammans basportfölj (åtminstone från start)

Tycker det låter som en väldigt bra idé. :slight_smile: Jag har själv vissa portföljer med samma syften och liknande varandra men på olika plattformar.

1 gillning

Jag gör exakt så som du funderar på OP. Varje månad 50% in på Lysa 100% aktier och 50% in på Avanza - 80% global, 10% EM och 10% Sverige.

“Tänker att det även kan vara kul att jämföra hur dessa står sig mot varandra över tid!”

Exakt detta är en av anledningarna :slight_smile:

1 gillning

Kul att hitta någon med samma tankesätt :slight_smile: tänker att även jag kör på detta i ett par år framöver så får vi se!

1 gillning