Basstrategi (fonder) / Utdelningsportfölj (sedelpressen) / Chansbolag (höghögrisk)

Hej!!

Vill först säga att jag verkligen gillar att läsa på detta forumet. Finns mycket bra och jag lär mig mer varje dag - med det sagt förstår ni att jag är nybörjare på detta.

Jag sparar för att bli ekonomiskt oberoende och för att på så sätt kunna köpa mig frihet, har jag frihet kommer jag leva ett bättre och hälsosammare liv och samtidigt sprida detta till mina vänner i närheten.

Jag är framförallt ute efter att differenstiera mina portföljer, alternativt försöka få ett annat tänk. I regel kan jag sammanfatta att hittills sen jag började på börsen 2020 i februari har jag första året nått 68 % och sedan start fram till nu 100 % ca.

Såhär ser portföljerna ut:

Kassa: ca 4-5 %

Fondbasen:

• AMF Aktiefond Småbolag - 3,07 %
  • AuAg Precious Green A - 1,99 %
  • Avanza World Tech by TIN - 31,89 %
  • Avanza Zero - 0,79 %
  • Proethos Fond - 4,25 %
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 1,85 %
  • TIN NyTeknik - 6,09 %

Utdelningsportföljen:

• Cibus Nordic Real Estate - 5,97 %
  • Tele2 - 16,89 %
  • Telia - 5,35 %
  • Tre Kronor Property - 4,32 %

Chansbolag:

• Angler Gaming - 4,39 %
  • AroCell - 7,56 %

Privat pensionssparande: (ny igångsatt portfölj, vald via Avanza avkastning)

Fördelningen är:

• Global 30%
  • Sverige 25%
  • Tillväxt 25%
  • Europa 10%
  • USA 10%

Fonderna:

• AMF Aktiefond Global
  • Handelsbanken Europa Index Crit
  • Handelsbanken USA Ind Crit
  • SEB Hållbar Sverige indexnära
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag
  • SPP Aktiefond Europa
  • SPP Aktiefond USA
  • SPP Emerging Markets Plus
  • SPP Emergin Markets SRI
  • SPP Global Plus A

Jag tror fördelningen är lite high chaparall…

Hej Jonny,

Finns otroligt mycket material här på bloggen som kan ge dig nya insikter, så som artiklar men även andra trådar här på forumet som besvarar liknande frågor. :slight_smile:

Du kan börja med att gå in via “Nästa Steg” där du t.ex kommer åt “Fyra-Hinkar-Principen” som ger dig ett tänk på hur du kan bygga upp in ekonomi i sin helhet.

Eftersom du skriver att du sparar för ekonomiskt oberoende så är det på en väldigt lång tidshorisont, vad jag förstår. Då kanske lite inspiration till din portfölj ska vara “Globala Barnportföljen”? :slight_smile: