Bästa banken för gemensamt bankkonto?

Jag kommer gifta mig nästa vecka och vill övergå till gemensam ekonomi. Vi tänker att gemensamt bankkonto med två kort vore lämpligt. Vi har inte samma storbank, hon har Nordea och jag Swedbank. Vi vill även ha ett konto där autogiro m.m. kan användas.

Vilken bank kan tänkas vara bäst?

Grattis i förskott till äktenskapet :blush: Själv gifte jag mig förra veckan!

Jag vet inte om det är bäst, men jag och min fru har SEB och ett varsitt betalkort där som är kopplat till vårat gemensamma konto. Vi har även gjort så att gemensamma utgifter (brf avgift, amortering m.m) dras från det gemensamma kontot via autogiro. Bådas inkomster kommer in på det gemensamma kontot.
Det som är lite störande är att SEB tar ut 15 kr i månaden i avgift per dessa kort…

1 gillning

Vi har Swedbank och gemensamt konto där vi sätter in våra inkomster samt drar våra utgifter ifrån via autogiro. Vi har även kort kopplat till detta konto så vi konsumerar även från detta kontot.

Sedan har vi även gemensamt sparkonto där vi har vår buffert.

1 gillning

Är det någon skillnad egentligen på de olika stor-bankerna, mer än vad de tar för avgift på kortet?
Kanske att man kan pruta ner bolånet ifall man flyttar bådas ekonomi till en och samma bank?

Ja, grattis i förskott!

Jag tror inte det skiljer så mycket mellan storbankerna mer än vilken avgift de drar om ni inte har särskilda behov. Vi själva har ICA Banken vilket också fungerar bra 24 kr/mån per person). Går att sätta in/ta ut kontanter i varje ICA-butik.

Kreditkort kan man mycket väl skaffa gratis från andra håll om man är bekväm med riskerna det innebär att handla på kredit.

Bolån rekommenderar jag absolut att teckna där man får en bra ränta utan förhandling, och sedan flytta det när det behövs - det är inte särskilt svårt alls. Att “samla allt” hos en bank är sällan bäst mer än högst något år, eftersom framförhandlade rabatter alltid verkar försämras över tid. Men det klart, orkar man förhandla räntan varje år kan det kanske bli ännu lite bättre.

SEB har ändrat sitt upplägg lite så ”Enkla vardagen” där det allt det vanliga inkl. bankkort kostar hela 50 kr/mån. Möjligt att de har rabatt för två partners med gemensamt konto etc., men säkert att ni fortfarande ”bara” betalar 15+15kr/månad för bankkorten?

Tack för era svar. Jag såg att Marginalen bank erbjuder 0,75% ränta på bankkonto som kan vara gemensamt och avgift 25 kr/ månad och person. Har nån koll på om det finns bättre?

1 gillning

Vi använder Handelsbankens system och det fungerar bra. Vet tyvärr inte vad det kostar.

1 gillning

Normalt 300 kr/person och år.

1 gillning

Enkla vardagen kostar 50 kr/månaden det stämmer. Utöver det betalar vi 15 kr/månaden per kort (“SEB Debit Limited”) som är kopplade till vårat gemensamma konto :slightly_smiling_face:

Ok. Oj, dyrt. Ni kan välja bort Enkla vardagen och bara ha Betalservice och inte något kort från SEB. Så kallad ”Svåra vardagen” :sweat_smile:
Ni skulle spara 1200 kr/år.

Som gemensamt kort kan ni ha ett kreditkort från t.ex Shell eller Preem.
Bara ett förslag :slightly_smiling_face:

Exakt! Bättre att få betalt för att ha ett kort (0,5% bonus), än att betala för att ha ett kort.

1 gillning

Tack för era kommentarer. Nu har frugan och jag haft Marginalen bank i 4 månader gemensamt. Lönekontot + 2 kort kostar för oss totalt 25 kr/månad där lönekontot för tillfället har 1.6% i ränta. Det är det billigaste alternativet jag hittat för gemensamt bankkonto.

Jag har även funnit 2 nackdelar. 1) Autogiro och betalningar kan enbart göras via lönekontot (till skillnad från t.ex. Swedbank där sådant kan göras från e-sparkonto). 2) Då Marginalen bank inte är en storbank så kan banken saknas som valmöjligheter vid vissa transaktionstjänster, t.ex. om man vill ta ut pengar från kreditförmedligstjänsten Savelend som då medför ökat behov av kontakt med kundtjänst.

3 gillningar