Hej!
Vi har idag länsförsäkringar bank. När vår ränterabatt på 1,25% på löpande 3 mån gick ut så sänkte dom den till 1,02%. Det betyder en ränta på 4,97%.
Dom ville inte ens diskutera. Vi har en belåningsgrad på < 50%. Bestämde direkt att nu avslutar vi som guldkund och flyttar lån och försäkringar.
Väljer nu mellan Handelsbanken som erbjuder 4,70% och SE-banken som erbjuder 4,64%. SE-banken öppnar för att sänka ännu mer om även tjänstepensionen skulle kunna flyttas till dom.
SE-bankens internetbank är dyrare på 50 kr/mån jmf med Handelsbanken på 20 kr/mån.
Vad är era erfarenheter av de två bankerna vi väljer mellan? Tänker framförallt på funktionaliteten i internetbanken och deras kundtjänst?
Jag har fått ett väldigt bra personligt bemötande av båda bankerna.
S
Inte det du frågade men var försiktig med att gå med på att signa upp på kringtjänster som att flytta tjänstepension för att få en ränterabatt. Räkna och jämför med vad det skulle kosta om du har tjänstepensionen på Avanza eller Nordnet. Kommer du verkligen spara pengar på sikt? Har t.ex. Skandiabanken som vardagsbank men SBAB för bolån. Nöjd med den förstnämnda men ska försöka hitta en annan bolånebank för vi har fått så dålig service nu hos SBAB.
Ja det är ju så man känner! Ge dom långfingret.
Men har du räknat seriöst på vad LF’s rabatter på försäkringar är värda. Kollat vad motsvarande försäkringar kostar. Och jämfört med vad du sparar på att byta bank? Dessutom flytta tjänstepension. Allt jobb det innebär för dig. Säger inte att du inte ska flytta, men gör det för att det är lönsamt bara…
Hade SEB fram till 2021. Nöjd med deras internetbank och tjänster. Störde mig på att de var dyra bara som du nämner. Har LF idag och gillar den internetbanken mer. Framförallt att man kan spärra kortet i vissa länder. Det fanns inte hos SEB.
Men! När LF behandlade mig precis som de har behandlat dig! så bytte jag till en nischbank istället. Istället åtnjuter jag och min familj deras kundservice som bankkunder. Tyckte det var ett bättre straff…
Jag har många gånger skrivit att man aldrig någonsin enbart ska ha en bank. Många medlemmar tycker dock annorlunda, då de är “guldkunder” eller har fått “enorma rabatter”.
Jag tycker att man helt fritt ska räkna på varje sak för sig. Jag gissar att det mest fördelaktiga är att inte ha enbart en motpart. Så är det för mig, men det kan givetvis skilja sig åt mellan varje person.
Det som jag alltid brukar framhålla är att man alltid ska göra en egen undersökning själv. Oavsett vilka tjänster det är som man avser köpa.
Har haft LF länge och när jag själv sitter någon gång då och då och pratar runt med olika banker så vinner LF i slutändan ändå på räntan.
Många har rekommenderat SBAB till mig för bolånet men dom är inte i närheten.
Nu vet jag inte vilken LF du har. Alla lokala LF har ju olika villkor, men det handlar ju mycket om vem du har som kontakt. Har du en kass person som behöver jaga lönsamhet och gör det på fel vis så kan du väl ändå be om att få nån ny kontakt på banken?
Jag är väldigt nöjd med LF som bank och tycker jag har en bra ränta med tanke på storleken på mitt lån och belåningsgrad. Och kalkylen blir ännu bättre med tanke på rabatterna dom jag får på försäkringarna.
Jag har haft kontakt med två kassa “personliga handläggare”. Gav sämre ränta och var inte intresserade av att matcha konkurrenter. Förde fram argument som vi jobbar ju inte som andra banker. Har kontor och personlig bankman. Du kanske inte tjänar på det men det är smidigt för dig att samla dina tjänster hos oss!
Men det är säkert väldigt olika mellan olika lokala LF bolag.
Men jag är väldigt nöjd med dom som försäkringsbolag. Det är prisvärda men framförallt och kanske det viktigaste. De hjälper till och är generösa när man behöver använda försäkringen. Så jag tror att deras försäkringsdel förlorar på att de jobbar med bolån. Folk blir förbannade som TS och flyttar allt.
Ja, beror nog väldigt mycket på den personliga kontakten. Blev väldigt förvånad av LFs ointresse, vårt hus är belånat till 50% i kombination med en hög inkomst.
Nu flyttar jag allt och det blir ett fuck off till LF även vad gäller våra försäkringar.
Kommer förmodligen välja SEB. Bra proffsigt bemötande och lägsta räntan.
Deras höga avgifter kommer jag kompensera mig med genom att vara medveten om det när jag årligen förhandlar räntan, så jag får teckning för den merkostnaden.
Dom verkar vara en affärsbank som förstår “affären”. Låg belåningsgrad och hög inkomst som ger lägre risk för för dom avspeglar sig i räntan man får. Kommer även köra en förhandlingsvända till om även en del av sparandet flyttas.