Bästa blandfonden på Avanza?

För mitt målsparande behöver jag ibland köpa en blandfond. Det går förvisso att göra på Lysa med fondrobot, men vill ha allt samlat på Avanza. Inget fan av Avanzas autofonder heller.

Vilka blandfonden tycker ni är vettiga på Avanza? Kravet är möjlighet att månadsspara 100 kr och låga avgifter. Personligen vill jag även ha ESG-screening.

De fonder jag hittat är dessa:

• Swedbank Robur Access Mix (50/50)
  • AMF Balansfond (75/25)

Sedan finns några fond-i-fonden med lite högre avgifter:

• Handelsbanken Multi Asset (25, 50, 75)
  • PriorNilsson Balans (30/70)
  • Spiltan Enkel (70/30)

Har jag missat någon vettig?

1 gillning

Varför kan du inte bara köpa aktie/räntefonder separat?

För låga belopp för att det ska bli meningsfullt. Sedan tycker jag det är mycket svårt att veta vad som ska vara i räntedelen.

2 gillningar

jag hade nog föredragit den med lägst avgift Swedbank Robur Access Mix

problemet är att räntedelen som förväntas ge lägre avkastning är bättre att ha på ett vanligt aktie-fondkonto där man skattar på vinsten medans aktiedelen är bättre att ha på ett isk

1 gillning

räntedelen hade jag i så fall kört amf räntefond kort
aktiedelen avanza global i så fall på isk

Okej, ja inte många räntefonder som är värda att ha i ett ISK nu för tiden, inte ens Lysas i min mening. Har för mig dom behöver avkasta 1,25% / år för att det ska vara värt att ha dom där istället för på AF-konto. Själv kör jag Sparkonto+ istället.

Om jag varit tvungen att köpa en Blandfond tycker jag AuAg Precious Green och Proethos är intressanta, men dom hade hamnat i min lek-hink.

Kör “rena” fonder och ta så nära som möjligt och hoppa över någon fond om det behövs. Balansera om 2-3 ggr per år så löser det sig säkert rätt bra.

I så fall tror jag mer på två konton. Ett ISK med en globalfond och ett Sparkonto+. Fördelning utifrån tidshorisont.

1 gillning