Hej!
Jag har två frågor. För det första undrar jag vilket företag som ni tror står starkast och är bäst i byggbraschen själv har jag svårt att välja mellan PEAB och JM och när det gäller fastighetsbolagen vilka är mest intressanta att äga där?
Och tror ni att det vänder fort när räntar börjar gå ner eller har branscherna några svåra år till framför sig?
Jag är nybörjare men hade lite samma tanke om byggbolag för ett tag sen. Kikade på skanska peab ncc och kanske nån mer. Blev ingen investering. Tycke personligen när jag tittade på siffrorna att de går jue knappt med vinst när det är goda tider Och drog slutsatsen att det måste finnas bättre bolag att äga långsiktigt. Kika på leverntörer till byggbranshen i stället. Där kan man nog fynda om man hittar rätt bolag.
Ang. Fastighetsbolag så är väl index för fastighetsbolag upp 25-35% från botten redan. Långt kvar till toppnivåerna 21-22 men då låg räntan på historiskt extremt låg nivå. Fastighetsbolag är väldigt räntekänsliga pga att bolagens tillgångar till stor del består av lån. Det blir alltså ett bet på räntan till stor del. Är osäker om räntan kommer gå ned så lågt eller snabbt. Lite mer finns nog att hämta ändå om jag får gissa.
Jag köpte plus fastigheter i stället. Fina bolag och bra diversifiering om man inte är så kapitalstark
Jag säger Skanska. Har själv jobbat där. Dom har koll på kostnader samt har mycket pengar i kassan.
Ett väldigt stabilt bolag. Har dock inte följt dom de senaste åren…
+1 på Skanska. De har en global marknad och just bostadsbyggande är inte deras enda ben. Anläggnings- och entreprenadsidan går starkt. Skanska har även sedan något år tillbaka startat området förvaltningsfastigheter igen också. Tajmingen för satsningen blev inte toppen men de är väl rustade för att göra bra affärer även där. Alltså att själva äga fastigheter och tjäna pengar på att driva dem.
Vad gäller bostadsbyggare så gillar jag inte NCC eller Peab för de verkar alltid ha problem. Båda dessa finns även på anläggningssidan så de har också flera ben. JM är väl den enda renodlade bostadsbyggaren av de du nämner. Utöver JM finns även Hemfosa och Besqab (som verkar vara på väg att gå ihop) samt Bonava som haft det tufft senaste året. Rider de ut stormen så är de attraktivt värderade idag. Min favorit är dock JM. Jag har tradeat aktien sedan 2016 då den är något volatil på så vis att uppgångsperioderna är ganska långa och sedan kommer en korrektion som följs av nya uppgångar. Må hända jag haft en god portion tur, men jag har tänkt att när den faller från höga 200 eller mer neråt hundralappen har det varit bra köpläge. Har klivit av för tidigt varje gång, men uppgångarna har varit klart bättre än börsen i övrigt så det har blivit bra affärer. Just nu står jag utanför sedan slutet av december,
Ser man på JM som ett långsiktigt innehav så finner man trygghet i att de har gott om pengar, gigantiskt mycket byggrätter och därmed handlingsutrymme om det uppstår lägen och de är också redo när bostadsmarknaden vänder. Skanska är i min långsiktiga portfölj sedan september i fjol. Jag gillar fastighetsbolag och jag arbetar i branschen, så det är väl lite naturligt.
Bortsett från de du nämnde anser jag att fastighetsjuvelerna i Sverige är Pandox, Wihlborgs och Castellum.
Tycker det där går så mycket in i vartannat med allt korsägande och hur verksamheterna ser ut idag, så jag säger Balder. Är såklart superpartisk, jag har alltid gillat Selin, både som person men ffa som affärsman. Duktig på att fånga möjligheterna när de dyker upp, självständig och oåtkomlig i sinnet, och vill gynna dem som vill vara ägare istället för den som inte vill vara det.
Ska man gissa så tror jag hyresrätter kommer ha det svårt framåt, även om räntorna stabiliseras på en lägre nivå. Stora bolag med stor kassa eller starka kapitalstrukturer kan gynnas när det kommer igång i Sverige igen, men då tror jag inriktningen kommer vara på bostadsrättsbyggande, som kommer ha andra spelregler än tidigare, åtminstone initialt. Före kraschen var det möjligt att sälja skinnet innan björnen var skjuten, men när det väl bär igen är det rimligt att anta att man säljer närmare färdigställandet, vilket bör gynna de stora drakarna. Konkurrensen blir helt enkelt lägre och de som klarar sig får det bättre än om det inte hade skett någon krasch alls.