Hej!
Jag har två frågor. För det första undrar jag vilket företag som ni tror står starkast och är bäst i byggbraschen själv har jag svårt att välja mellan PEAB och JM och när det gäller fastighetsbolagen vilka är mest intressanta att äga där?
Och tror ni att det vänder fort när räntar börjar gå ner eller har branscherna några svåra år till framför sig?
Jag är nybörjare men hade lite samma tanke om byggbolag för ett tag sen. Kikade på skanska peab ncc och kanske nån mer. Blev ingen investering. Tycke personligen när jag tittade på siffrorna att de går jue knappt med vinst när det är goda tider Och drog slutsatsen att det måste finnas bättre bolag att äga långsiktigt. Kika på leverntörer till byggbranshen i stället. Där kan man nog fynda om man hittar rätt bolag.
Ang. Fastighetsbolag så är väl index för fastighetsbolag upp 25-35% från botten redan. Långt kvar till toppnivåerna 21-22 men då låg räntan på historiskt extremt låg nivå. Fastighetsbolag är väldigt räntekänsliga pga att bolagens tillgångar till stor del består av lån. Det blir alltså ett bet på räntan till stor del. Är osäker om räntan kommer gå ned så lågt eller snabbt. Lite mer finns nog att hämta ändå om jag får gissa.
Jag köpte plus fastigheter i stället. Fina bolag och bra diversifiering om man inte är så kapitalstark
Jag säger Skanska. Har själv jobbat där. Dom har koll på kostnader samt har mycket pengar i kassan.
Ett väldigt stabilt bolag. Har dock inte följt dom de senaste åren…
+1 på Skanska. De har en global marknad och just bostadsbyggande är inte deras enda ben. Anläggnings- och entreprenadsidan går starkt. Skanska har även sedan något år tillbaka startat området förvaltningsfastigheter igen också. Tajmingen för satsningen blev inte toppen men de är väl rustade för att göra bra affärer även där. Alltså att själva äga fastigheter och tjäna pengar på att driva dem.