Bästa emerging markets-länder att investera i?

Jag är ute efter att börja vikta upp lite med emerging markets mot mina global- och europaindex.

För trubbigt för mig med en emerging markets indexfond, där man får med stor andel Kina, som jag inte har förtroende för.

Personligen tror jag på Indien som ett någorlunda demokratiskt land med bra momentum i utvecklingen. Har köpt en del Franklin FTSE India UCITS ETF för att vara med på det tåget.

Vilka andra länder kunde kvala in? Nåt i Latinamerika?

Jag tror inte på den här modellen spontant. Aktier är i sig själv riskfyllda. Genom att välja indexfond späs risken ut till att bli hanterbar. Det har däremot sagts att indexfonder är mindre effektiva i emerging markets. Kvaliteten på bolagen är mer ojämn och riskerna därför högre. Vikten av att plocka rätt bolag blir större. Om jag på allvar vore intresserad av emerging markets skulle jag titta på aktivt förvaltade fonder och fundera över vem som verkar ha en bra strategi där. Sådana här fonder är ofta dyra men det finns ju ställen som SAVR där priset kommit ner lite.

I emerging markets är den politiska risken ofta betydande. Mycket står och faller med landet och den inhemska marknaden. Det är inte som Sverige med en massa globala bolag som kan gå bra även om Sverige som land spårar ut totalt. Av det skälet skulle jag säga att det är viktigt med riskspridning mellan olika länder. Att undvika t.ex. Kina verkar väl reko men viktigt då att ha en bred exponering i övrigt.

Sydkorea (jagar för fullt uppgradering till utvecklade marknader), Polen, Taiwan, Brasilien?

Kommer väl dock att bli väldigt krångligt och dyrt i fondavgifter att sätta ihop en sådan portfölj själv? Jag hade också valt en index-fond och istället lagt Indien-fonden i lekhinken.

Här har du en index-ETF för EM, exklusive Kina.

4 gillningar