Tillväxtmarknader nu?

Hur tänker ni kring emerging markets just nu?

Verkligen köpläge sett till värderingarna men å andra sidan känns läget ännu mer osäkert där nu än tidigare. Vågar ni nyinvestera där och varför/ varför inte? Håller ni kvar befintligt innehav?

Fortsätter månadsspara i EM som jag hittills alltid gjort. Ca 10% av portföljen varav hälften i småbolag. Tar ingen hänsyn till värdering eller rådande världsläge.

3 gillningar

No fucks given!

2 gillningar

Ok, lite omformulering kanske: säg att du sitter med en hel del cash som du vill investera. Placerar du något av det i tillväxtmarknader just nu eller inte? Ponera också att du bryr dig om marknadsläget och gärna investerar när läget ser bra ut (dvs. du ägnar dig åt ett visst mått av marknadstiming).

Det bästa läget är alltid nu. Att tajma marknaden är inte pålitligt, att befinna sig i marknaden så lång tid som möjligt är pålitligt. Välj den fördelning av tillväxtmarknader du vill ha i din portfölj och investera snarast, är mitt tips.

2 gillningar

Emerging markets indexet har runt 46% exponering mot Putins kompisar Kina och Indien. Näst största exponeringen (ca 14% av indexet) är mot Taiwan som är hela tiden hotad av Kinas anfall.

Det kan finnas skäl för att aktiepriserna på tillväxtmarknaderna är låga.

6 gillningar

Vilken fond använder du för småbolag i tillväxtmarknader?

Ja, precis. Jag tänker så också.

2 gillningar

SPYX
SPDR MSCI Emerging Markets Small Cap UCITS ETF

1 gillning

Tack! Har letat efter nåt sånt.

Man blir mörkrädd när man läser din beskrivning @JayR om EM :joy:? Vågar inte sömna i natt :wink:

Ligger kvar i US dollar cash och väntar in bättre köpläge. Har endast Brasilien.

Får träna på att koppla bort sina känslor från sina investeringar :slight_smile:

1 gillning

Jag har lämnat EM fonder. Främst eftersom den demokratiska utvecklingen, som jag menar är en förutsättning för långsiktig positiv utveckling ersatts med toppstyrning / nationalism i flera större länder som generellt ingår i begreppet.

2 gillningar

Och nu blev det ju inte direkt bättre :roll_eyes: