Någon som gjort jämförelser mellan de olika facken och kommit fram till vilket/vilka som är att föredra ekonomiskt sett? Dvs, mest valuta för pengarna sett till a-kassa, inkomstförsäkring och rabatter osv.
Det finns andra trådar att diskutera fackens vara eller icke-vara, politik osv - jag är enbart ute efter den ekonomiska biten i den här tråden.
Det går inte att svara på. Många fackförbund har inträdeskrav som gör att inte vem som helst kan bli medlem. Sedan är också försäkringarna anpassade till någon sorts typmedlem. Liknar du typmedlemmen mycket kan matchning och prisvärdhet bli riktigt bra. Det kan dock också variera över tid.
Du kan själv enklast jämföra Unionen och det/de andra förbund som du är behörig att gå med i och konstatera vilket som verkar mest prisvärt. När jag själv gjorde motsvarande koll fick jag det till att Akavia skulle vara det bästa. För någon med annorlunda profil skulle utfallet bli annorlunda.
Givetvis stämmer det, men frågan är inte enbart för min egen del utan bredare än så. Det är intressant att höra om andra som jämfört fack och vad de kommit fram till, oavsett yrke.
Precis som det är intressant att veta att Avanzas private banking lån är bättre än Nordnets även om man själv inte kan få någondera. (Obs exempel, kanske inte stämmer)
Även om ett visst fack är mest ekonomiskt för en viss person är det inte säkert att det gäller generellt. Tjänstemannafacken är generellt mer ekonomiska än LO-facken. Hur stort behov just du har av en viss försäkring och hur bra villkoren matchar dina förhållanden varierar rimligen. Det kan absolut finnas en poäng i att jämföra villkor men det måste göras utifrån egna förhållanden.
Om det finns någon fantastisk dealbreaker hos något förbund, alltså någon förmån som i sig är riktigt relevant, så vore det förstås en bra sak att veta. Detta är också individuellt men om en specifik fördel är riktigt stor för dig är den säkert inte obetydlig för andra heller. De saker jag tänker mig skulle kunna utgöra sådana fördelar är:
1. Rabatterad hemförsäkring (LO-förbund)
Den hemförsäkring som LO-facken erbjuder som obligatorisk del av medlemskapet är bra. Man behöver inte gilla själva den kollektiva idén men det är den som är nyckeln till det låga priset. Du kan inte få en motsvarande försäkring till det priset någon annanstans.
2. Rabatterat bolån (SACO & TCO främst)
För den som har hög belåningsgrad är tjänstemannafackens erbjudande bra. Det är värt så mycket i kronor per månad att det du sparar kan vara mer än kostnaden för fackmedlemskapet.
3. Inkomstförsäkring (SACO & TCO främst)
För den som har osäkrare anställningsförhållanden och hög lön är inkomstförsäkring viktigt. Exakta villkor gällande tid, lönetak och andra detaljer varierar mellan olika förbund.
Det kan finnas andra saker i fackmedlemskapet som är extra relevanta för enstaka personer men ovanstående tror jag är de ekonomiskt mest relevanta mer generellt.
En parameter som måste beaktas är hur väl fackförbundens förhandlare lyckas i lönerevisionerna. LO-förbunden har nästan uteslutande kollektiv förhandling, vilket på arbetsplatser med individuell lönesättning, oftast ger mer i plånboken då ombuden ser alla lönebud innan förhandlingen är avslutad. Har du individuell löneförhandling saknas den möjligheten. På arbetsplatser där det finns möjlighet att välja ett LO-förbund hade jag gjort det valet alla dagar i veckan eftersom det oftast resulterar i bättre lönepåslag. Sen brukar LO ha bättre rabatt på olika försäkringar samtidigt som olycksfallsförsäkring ofta ingår i medlemskapet.
Rent ekonomiskt väljer jag därför LO om de har kollektivavtal på min arbetsplats
Här vill jag slänga in att jag bytte från SACO-bolån pga de var dheaee än Skandia. Inte jämfört sen de började sänka räntan men senaste året har de varit dyrare åtminstone.
Det varierar så klart vilket bolån som var och en kan få och vad som är billigast över tid. Det jag skrev avsåg mer vad som mer generellt är relevanta förmåner ur ekonomiskt perspektiv. Hur bra eller relevanta de är för någon viss person varierar rimligen. Jag har själv lägre ränta än man kan få via det fackliga erbjudandet idag.
Det kan man nästan alltid, medlemskap i a-kassan är nästan helt frikopplat från medlemskap i facket i alla fall sen nån gång på 90-talet. Tror det bara finns enstaka undantag kvar idag (IF Metall?). Däremot har ju många fack inkomstförsäkringar utöver a-kassan och de kräver ofta att man går med i facket också.