Bästa fonderna 2025 | Lista med fonder per bank och modellportföljerna

Tycker du att den här är att lura folk med en gratis indexfond? Tycker du att den är dålig avkastning på 10 år? Bäst att du slutar leka troll tycker jag :+1:! Det är inte lönt diskutera med dig :face_with_hand_over_mouth::-1:. Om du har fakta att Nordnet lurar folk med gratis indexfonden kan du stämma Nordnet!?:joy:.

1 gillning

Det var inte min mening! Men frågan kvarstår avseende avgifter och hur du resonerar i din viktning! Jag är bara mån om den totala avgiften och småspararnas netto avkastning! Och tycker väl att det inte är för mycket begärt att få förklarat hur du resonerar avseende risk!

Jag har bara ”kopierat” LYSAS aktieportfölj. Om du undrar hur dom tänkt när dom gjort viktningen får du väl fråga deras portföljmakare?

1 gillning

Det stämmer! Om jag skulle behöva göra en relativ jämförelse skulle jag göra den mot ett handelsbart index dvs verkligt index och inte ett teoretiskt! Bara för att korrigera dig lite så har investerare gått miste om ca 1,54% per år över de senaste 10 åren. Avseende framtiden vet vi mycket lite med säkerhet så därför avstår jag från att säga något om avgiften framgent. Men min gissning är att den underliggande kostnadsstrukturen kommer att bestå och därmed belasta investerarnas potentiella avkastning. Mitt bästa estimat är historien då jag utgår från att det jag vet idag är mitt bästa estimat för framtiden. Jag kan dock få tokfel eller med lite tur kanske jag får delvis rätt! Jag tycker personligen bara att det är ett högt pris att betala för något som historiskt varit mediokert!

Tack för svar Alec. Mitt problem med Lysa har bara varit att de har påvisat en stor brist på transparens!

Jag tycker dom är transparenta. I det breda alternativet har Dom har byggt en globalt marknadsviktad portfölj med en 20% tilt mot hemmamarknad. Dom redovisar exakt vilka underliggande fonder dom investerar i, samt vilka avgifter dom tar?

2 gillningar

Känner inte igen mig i det här. Jag har alltid fått alla siffror jag har bett om och jag vet att de även har hjälpt @RobertK med hans lysakoll både “above and beyond” vad man kan förvänta sig. Dessutom finns ju LYSA-fonderna på Morningstar med offentlig information till följd.

2 gillningar

Jag är ledsen, men jag hänger inte alls med på det här. Skulle du kunna bryta ner det exakt hur du menar och vilka fonder vi pratar om?

Yes, de rapporterar det som åligger de att göra. Vilket är bra! Men de publicerar inte historisk NAV information! Vilket skulle vara transparent! Lysa är bland de få bolagen som inte rapporterar till Fondbolagens Förening.

Det har nämnts i forumet att de har låga avgifter vilket jag kan tycka är märkligt! Eftersom Lysa Global Aktier Hållbar B är en matarfond som placerar investerarnas pengar i mottagarfonden Öhman Global Marknad Hållbar, andelsklass A. Och för den tjänsten tar de 0,24% nu men kan ta upp till 1% om de skulle vilja! Då är min fråga vad är det som är utmärker Lysa och deras globala marknads viktade portfölj?

Sparare skulle ju istället kunna köpa underliggande fonden Öhman Global Marknad Hållbar, andelsklass A, själva för 0,42%. Smarta investerare skulle dessutom kunna köpa in fonden för ca 0,25% med lite förhandling med Öhman. Helt plötsligt har du samma exponering som tidigare men för ca 1/3 av priset! Är inte Lysa bara ett onödigt mellanlager av avgifter? Eller har jag fel? Tacksam för svar!

Hej Jan
Jag har fått ett blankt Nej tyvärr! Och informationen på Morningstar hemsida är inte den informationen jag efterfrågade från Lysa. Jag efterfrågade historiska NAV beräkningar!

Tror inte deras målgrupp är intresserade av att veta historisk NAV information från deras underliggande fonder. Men om man är intresserad är det ju bara att gå in och kolla på respektive fond.

Om du kan få fram en portfölj med samma exponering som Lysa Bred (eller Hållbar) till 1/3 av priset så är jag personligen villig att bjuda dig på lunch på valfri resturang i världen :slight_smile:

5 gillningar

Vad specifikt är det du tänker på? Jag tänker ju att NAV-kurserna går ju att få t.ex. via Morningstar.

Om jag ska välja den fonden “utanför” Lysa så betalar jag ju 0.40-0.48. Om jag väljer den via LYSA så betalar jag 0,376 %. I min värld är det billigare med LYSA trots deras påslag… :thinking:

Jag gissar att du menar om man går på avgiften minus den provision som Avanza / Nordnet tar. Tittar man på Savr som är billigast mig veterligen, så kostar den 0.37 %. Då pratar vi 6 baspunkters skillnad mot LYSA. (Vet ej om SAVRs 9 punkter tillkommer eller är inräknat i 0.37% ). Har väldigt svårt att se hur man som småsparare ska förhandla ner under det här.

Dessutom tycker jag att det mer intressanta är ju att titta på det breda fondutbudet. Visst man kan göra en global portfölj på ca 0.28 % istället för lysas 0.39 %, men den diskussionen har vi ju i andra trådar.

3 gillningar

Tack för erbjudandet men jag försöker bara förstå. Kanske inte fixar 1/3 men en bra bit på vägen! Måste kolla lite närmare på frågan! Lysa tar i allafall 0,24% i driftkostnad och Öhman tar 0,42% i drift! Sedan rabatterar (kick-back) Öhman ca 0,2% (tror jag) vilket jag tror att Lysa behåller! Men måste gräva mer innan jag säger något mer!.. Jag återkommer och jag kommer inte att claim-a lunch!

Tack för svar
Har tyvärr inte morningstar direkt eller data utan bara gratisversionen som de flesta! Jag var ute efter NAV kurser historiskt! Men skall kolla via FT för där har jag konto!
Förstår inte riktigt hur det skulle gå till med 0,376%. Alla betalar lika mycket för Öhmanfonden (likabehandlingsprincipen) men sedan betalas en kickback till Lysa (tror jag). Den kanske de betalar vidare till sina kunder!? Du som är kund där Jan! Erhåller du kvartalsvisa rabatter från Lysa? För om du inte gör det ligger nog kostnaden på 0,24%+0,42%.
Men i det stora hela är det små kostnader, men jag vill bara veta med säkerhet hur det ligger till eftersom jag har fått andra signaler från annat håll!

1 gillning

Lysa behåller inte kickbacks. Det står i deras whitepaper.

2 gillningar

Tack Emil
Vi får hoppas att de lever som de lär! Men om det stämmer att de inte erhåller kickbacks så väcks andra frågor eftersom ekvationen inte går ihop!

Hej Emil
Har nu kollat upp med fondbolagens förening som i sin tur varit i kontakt med Lysa!

Lysa erhåller och tar emot Kick-backs från Öhman fonder!

Kick-backen går in i fonden i fråga vilket alla andelsägare tar del av. Stämmer! Därav den lägre avgiften!

1 gillning

Ah, okej, så Lysa tar emot kickbacks från Öhman. Men det är en bra grej eftersom hela kickbacken tillfaller mig som kund? Århundradets sämsta konspiration. :rofl:

16 gillningar

Jag tittade på Avgifter för en vecka sen, jämförde avgift för 10k sparande och 1M sparande, och skrev detta i en anteckning på datorn:

Bred: 10.000 kr 0.397%, 1.000.000 kr: 0.367
Hållbar: 10.000 kr 0.376%, 1.000.000 kr: 0.346

Nu när jag tittar idag får jag istället:

Bred: 10.000 kr 0.370%, 1.000.000 kr: 0.340
Hållbar: 10.000 kr 0.366%, 1.000.000 kr: 0.336

Har @Lysa smygsänkt sina avgifter eller är det jag som ser fel? Tittade jag på fel grej förra veckan?

3 gillningar