Såg att Storebrand nyligen startat två nya indexfonder. En lite billigare globalfond (MSCI World) samt en ny Sverigefond (SIXPRX) som även inkluderar vapenindustri (“..bolag verksamma inom konventionella vapen, dock fortsatt med exkludering av kontroversiella vapen”).
Dvs, nu kan man välja mellan deras gamla PLUS-fonder som aktivt inkluderar “lösningsbolag vars produkter eller tjänster bidrar till att lösa miljö- och hållbarhetsproblem (i linje med FN:s globala mål)” eller fonder som inkluderar vapenindustri. Tror tyvärr jag kan gissa vilka av dessa som kommer gå bäst de närmaste åren.
Hej. En liten fundering jag har är gällande de tre fonder med hävstång som rekommenderas för tjänstepension är att jag kan inte se att någon av fondbolagen inom ITP1 erbjuder nån av dessa. Eller har jag missat nåt här? Om min iakktagelse är rätt, finns det alls några rimliga fondalternativ med hävstång bland dom tillgängliga ITP1-valen?
Jag har pension hos Skandia genom jobbet, ser att ni rekommenderar Swedbank Robur Acess Asien som lekhink på 10%. Däremot har de: Danske Invest Index Global Emerging Markets som en del av utbudet och billigare än Swedbank. Faller den bort pga att den har mindre antal innehav?
Tycker spontant värdena på fonden ser bra ut. På nivån vi diskuterar nu är det ändå oftast slumpen som avgör. Har man gjort rätt på “låg avgift”, “passiv förvaltning” och “stor bredd” så är man allt som oftast hemma.
Note to self. Fonden: “Invesco MSCI World UCITS ETF Acc” med kortnamnet SC0J har i Europa sänkt avgiften till 0.05%.
Avanza har ännu (5 april) inte uppdaterat faktabladet.
Press-releasen är här:
London, 30 March 2026 - Invesco is reducing the annual management fee on its US$6.6 billion Invesco MSCI World UCITS ETF from 0.19% to 0.05%, effective 1 April 2026
Oj, skoj! Det hade jag missat. Det intressanta med denna fond (förutom avgiften) är att den har syntetisk replikering, vilket skulle kunna innebära att den i praktiken är avsevärt billigare än andra fonder, eftersom källskatt på utdelningar uteblir. Detta är en mycket större skillnad än besparingen på två baspunkter om året i avgift jämfört med WEBN. En sådan fond har jag väntat på, så denna är helt klart värd att undersöka närmre.