Bästa fonderna 2026 att spara och investera i

Såg att Storebrand nyligen startat två nya indexfonder. En lite billigare globalfond (MSCI World) samt en ny Sverigefond (SIXPRX) som även inkluderar vapenindustri (“..bolag verksamma inom konventionella vapen, dock fortsatt med exkludering av kontroversiella vapen”).

Dvs, nu kan man välja mellan deras gamla PLUS-fonder som aktivt inkluderar “lösningsbolag vars produkter eller tjänster bidrar till att lösa miljö- och hållbarhetsproblem (i linje med FN:s globala mål)” eller fonder som inkluderar vapenindustri. Tror tyvärr jag kan gissa vilka av dessa som kommer gå bäst de närmaste åren.

Inte så spännande, vad det verkar.

Globalfonden med 6-700 bolag lockar inte. Ser inte varför man skulle byta bort 0,1% i avgift för detta.

Sverigefonden ska tydligen ha 150-350 bolag. För samma avgift, varför skulle man inte välja Plus Allabolag?

1 gillning

Hej. En liten fundering jag har är gällande de tre fonder med hävstång som rekommenderas för tjänstepension är att jag kan inte se att någon av fondbolagen inom ITP1 erbjuder nån av dessa. Eller har jag missat nåt här? Om min iakktagelse är rätt, finns det alls några rimliga fondalternativ med hävstång bland dom tillgängliga ITP1-valen?

1 gillning

Jag har pension hos Skandia genom jobbet, ser att ni rekommenderar Swedbank Robur Acess Asien som lekhink på 10%. Däremot har de: Danske Invest Index Global Emerging Markets som en del av utbudet och billigare än Swedbank. Faller den bort pga att den har mindre antal innehav?

Varför är inte Nordnets Sverige- och globalfond med?

Nordnet Sverige Index och Nordnet Global Index.

Ber om ursäkt om frågan redan kommit upp. Givet hur noggrann Jan och gänget är finns det nog en god anledning men jag förstår inte varför.

Tror tyvärr inte det. @Monica, du har ju bättre koll. Vet du något?

Känner inte igen den fonden och när jag kollar på Avanza har den en förvaltningsavgift på 1.5%. Är det någon rabatt på den där?

Deras fonder är inte lika breda och har hållbarhetsfilter.

1 gillning


Så här står på Skandia sin sida, jag valde den pga låg avgift. Men Swedbank har fler innehav men har inte andra marknader som exempelvis Brasilien

1 gillning

Inte när det gäller de kollektivavtalade tjänstepensioner, vad jag har sett.

1 gillning

Tycker spontant värdena på fonden ser bra ut. På nivån vi diskuterar nu är det ändå oftast slumpen som avgör. Har man gjort rätt på “låg avgift”, “passiv förvaltning” och “stor bredd” så är man allt som oftast hemma. :+1:

1 gillning

Note to self. Fonden: “Invesco MSCI World UCITS ETF Acc” med kortnamnet SC0J har i Europa sänkt avgiften till 0.05%.

Avanza har ännu (5 april) inte uppdaterat faktabladet.

Press-releasen är här:

London, 30 March 2026 - Invesco is reducing the annual management fee on its US$6.6 billion Invesco MSCI World UCITS ETF from 0.19% to 0.05%, effective 1 April 2026

4 gillningar

Men man måste vara säker på att sitta i den ETFen rätt länge för det ska löna sig.

  • Besparing typiskt 0,2% - 0,05% =0,15%
  • Växlingsavgift köp & sälj = 2*0,25% =0,5%

Payback efter = 0,5%/0,15%=3,33 år minst, längre mht spread

Därefter går man plus mot vanlig fond. Men det kan ju komma ännu bättre produkter som man vill byta till

Jag är tveksam till ETFer som ersättare till indexfonder (annat än man har behov av att ombalansera / handla snabbt).

ETFer passar IMO bättre som ersättning där det bara finns dyra aktiva fonder som tex branschexponering. Men det ska vi ju ändå inte investera i :wink:

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Sparande hos Swedbank | Har vi tänkt rätt?

Swedbank Robur Access Sverige kostar 0,31%.

Swedbank Robur Access Asien kostar 0,28%

Swedbank Robur Access Global kostar 0,24%

Ändrar det något för Swedbanks fonder, framförallt gällande Sverige som blivit något dyrare?

Har jag bara missat det någonstans eller finns inte globala småbolag med i denna lista? Varför?

Enkelt svar: Finns inga bra fonder.

Lysa är av annan åsikt.

Oj, skoj! Det hade jag missat. Det intressanta med denna fond (förutom avgiften) är att den har syntetisk replikering, vilket skulle kunna innebära att den i praktiken är avsevärt billigare än andra fonder, eftersom källskatt på utdelningar uteblir. Detta är en mycket större skillnad än besparingen på två baspunkter om året i avgift jämfört med WEBN. En sådan fond har jag väntat på, så denna är helt klart värd att undersöka närmre.

1 gillning

ETFer är inga fonder.

Jo, det är börshandlade fonder (Exchange Traded Funds).

Lysas exponering mot småbolag sker därutöver genom Vanguard Global Small-Cap Index Fund. En klassisk fond.

Har Avanza Zero blivit populärare på senare tid? har läst en del på twitter och på reddit om personer som köper Avanza Zero.