Bästa globalfonden?

Det finns ett antal alternativ:

1. Avanza Global - Bredaste globalfonden som fortfarande har låg totalkostnad. Kostnaden som redovisas är lite missvisande på grund av skattemäswsiga nackdelar så ligger avgiften någonstans runt 0.25% på denna. Största innehavet (Apple) är 4.86% (källa Avanza). Jag är personligen lite orolig över upplägget med en matarfond här, men detta är troligen det bästa alternativet.

2. Länsförsäkringar Global Index - Billigaste globala indexfonden, dock med en något sämre diversifiering. Största innehavet (Apple) är hela 7.13% (källa Avanza). Dessvärre från ett investeringsperspektiv har denna fond genomgått en ESG konvertering vilket försämrat den förväntade riskjusterade avkastningen, men fortfarande ett väldigt bra alternativ. Numera i mina ögon sämre än Avanza Global dock.

3. DNB Global Indeks A - Ungefär samma kostnad som för Avanza Global men något sämre diversifiering. Största innehavet (Apple) är 5.14% (källa Avanza).

4. Skandia Global Exponering A (på Fondo) - På Fondo får man rabatt på denna och den blir då det billigaste alternativet. Utanför Fondo anser jag denna vara för dyr. I övrigt jämförbar med DNB Global Indeks A men något sämre exponering (Apple = 5.78%). Min personliga uppfattning är att Fondo är lite för nya på marknaden och har dessutom en egen lösning vilket gör mig lite orolig.

Personligen har jag valt att sprida ut investeringen lika mellan alternativ 1, 2, 3 ovan, men skillnaden kommer vara minimal. Troligen gör det större skillnad vilken ränta du får på ditt bankkonto än skillnaden mellan ovanstående fonder.

4 gillningar