Jag har varit kund hos SEB sedan födseln och har alltid använt dem både privat och för bolag. Men de senaste 10 åren har jag börjat ledsna på dem allt mer. Mitt främsta bekymmer med dem är att de känns oerhört tekniskt förlegade.
Exempel:
- Deras “sparkonto” som man kan öppna själv med ett par klick ger bara 1,75% ränta. Vill man öppna ett på 3-månaders sparränta (typ 3,5%) så måste man ringa dem och sätta upp det - en process som kan ta allt från 30-60 minuter. Jämför detta med att vara privatkund hos Avanza där sådant görs på egen hand på < 1 minut.
- Deras gränssnitt är otroligt förlegat, och nu när de nyligen börjat implementera ett nytt så inser jag att det nya knappt är bättre och att det kommer pågå en migration av det gamla till det nya som säkert kommer ta 2-3 år att genomföra, med tveksam förbättring.
- Att söka bland transaktioner är närmast ett skämt. Man kan inte söka på t.ex. belopp mellan x och y utan måste ange exakta belopp m.m.
- De sätter upp spärrar hit och dit och anser att vissa transaktioner är “ovanliga” och kräver extra validering även om det är en transaktion jag gör regelbundet. Detta är mer av en fråga på den privata internetbanken, men ändå. Deras “smarta” skydd verkar vara oerhört dumma.
- Det finns fortfarande en hel del blanketter m.m. som inte är digitaliserade. Och deras “kundkännedom”-grej ska vi inte ens prata om.
… och mycket mycket mer.
Det kan nämnas att det enda jag använder banken till är betalningar, löner och just nu lite räntekonto-sparande.
Finns det någon bank (för företag) som kan leva upp till samma typ av förväntningar som t.ex. Avanza levererar på, och som jag skulle kunna ersätta SEB helt med?