Bästa investeringen i silver

Hej! Jag vill investera i silver långsiktigt men osäker på vilken börshandlad fond jag ska köpa, eller om jag ska köpa i någon annan sparform. Har Nordnet. Uppskattar så specifika rekomendationer som möjligt.

Tack på förhand! :blush:

Du kan köpa fysiska silvermynt och tackor mellan olika aktörers köp/sälj … men vet inte om vi får nämna forumet med namn. Det är hos samlare och investerare som resonerar - You own it You have it.

Bankfack 140 kr per månad. Ädelmetaller kan även agera buffert och belåning.

V

Den viktiga första frågan tycker jag är varför du vill investera i silver och vad du vill uppnå med detta.

Jag har under flera år (sedan 2023) haft en stor andel av min portfölj i guld, silver och relaterade gruvbolag och det har hittills gått över förväntan bra. Av mina investeringar ser jag dock bara guld och större royaltybolag som långsiktiga. Silver och gruvbolag har väldigt hög volatilitet så dessa spekulerar jag i, men skulle aldrig hålla långsiktigt. Över de kommande åren planerar jag att rotera dessa positioner till en mer långsiktig traditionell portfölj. Hur fort detta sker beror på hur sektorn och börsen i allmänhet utvecklas.

Håller med. Har man inte investerat i silver tidigare kanske man ser det som en hedge mot någonting annat. Men man får ha med att silver just nu är dyrt ur ett historiskt perspektiv. Det behöver så klart inte betyda att det inte fortsätter upp men risken är betydligt högre nu än för bara ett år sedan.

2 gillningar

Blir det högkonjunktur lär silver m.fl dra, då går de investera i gruvbolag, i såna fall är de ff billiga, blir de lågis så ska man inte ha metaller, så man får gissa.

global x silver miners etf kan vara ett alternativ kanske
Dock ska man såklart bara investera om man vet vad man investerar i och varför.

Silver är inte jättedyrt, men de är inte rea heller.