Silver och/eller guld?

Jag har läst flera blogginlägg och lyssnat på intervjuer där guld diskuteras på Rikatillsammans. I flera av dessa finns rekommendationer om att köpa guld och vissa fonder rekommenderas. Men vad är bästa sättet att investera i silver idag? Det är ju knappast rimligt att handla med det fysiskt i Sverige eftersom det tillkommer 25% moms.

Jag fick tips om denna för silver:

Men vad kan det finnas mer?

Sen en annan fråga. Jag har förstått att silver rör sig på samma sätt som guld, men med en hävstång. T.ex. skriver @janbolmeson följande:

“Silver är som guld i ett gummiband. Silver beter sig lite annorlunda från guld genom att det ofta går mer upp när guldet går upp och mer ner när guldet sjunker i värde. Risken är högre men även avkastningen. Därav liknelsen med gummibandet.”

Då borde det väl ge samma effekt att ha 12.5% silver i portföljen som att ha 25% guld?

VZLC är ett bra alternativ i Sverige om du inte orkar köpa på dig gamla 92,5% minnesmynt eller 80% 1/2kr. Själv föredrar jag fysiskt silver, är väl vikingen i en som suktar :heart_eyes:

Skulle dock inte ersätta guld med silver, för mig är de helt olika. Silver är främst en industrimetall.

1 gillning

Du har ju Eric Strands fond:

• AuAg SilverBullet

Den investerar dock i gruvbolags-aktier. Jag tänker ju på det som Eric säge som en skala från fysiskt guld (lägst risk / lägst avkastning) i en ändan till silvergruvbolagaktier i andra ändan.

Sedan är det viktigt att det är på lång sikt som silver rör sig som guld, på kort sikt kan det gå hur som helst, som vi också har sett.

1 gillning

Se skalan nedan tagen från AuAgs presentation av “Caset” på deras hemsida.

Själv investerar jag i guld för säkerheten och i silver för avkastningen.

Två olika ädelmetaller för två olika syften.

1 gillning

Jag skulle avråda alla som inte kan hålla fingrarna ifrån säljknappen att investera i Auag silver bullet, volatiliteten är hög.

Sen är ju silver caset ett helt annat än guldcaset då silver även används inom industrin vilket guld inte gör i någon större utsträckning utan riktar sig främst till investerare…

Jag tycker INTE man ska se det som antingen eller utan mer som både och…

Yes, jag håller helt med Eric Strand (förvaltaren) som säger att det är Sveriges mest riskabla fond. Minus 80 % på den fonden över 12 månader är INGET konstigt. Det är bara att spänna på säkerhetsbältet för det kommer bli åka av - vilken riktning? Högst oklart. :rofl:

Amen. Helt sant! Jag själv försöker hålla ungefär 70/30 ratio på guld/silver. Även om jag under året har dribblat med lite högre silveandel.

Jag vågar inte räkna ut min guld/silver ratio, då skulle jag ju bli ännu mer medveten om min ohälsosamt höga faiblesse för silver bullet… :joy:

2 gillningar

Hahahahaha… Alla har vi någon ohälsosam del i vår portfölj. :rofl::joy:

1 gillning

Mm, det är lite som att blanka Tesla… :wink:

Du vet om att jag kan moderera och ta bort inlägg? :rofl:

1 gillning