Räntefonder eller Guld

Hej,

Precis gått i pension har har en strategi att bygga upp vårat kapital till då tjänstepension blir noll, 15år.

Sparandet idag innehåller Globala aktiefonder, räntefonder samt Guld.

Blir lite orolig då aktiemarknaden idag är lite uppblåst, och vill ha en bra krockkudde om/när vi ser en kraftig nedgång.

Funderar att byta ut räntefonderna till Guld
Mitt förslag på fördelning blir då Globala aktiefonder 50% samt Guld 50%
Vad tror ni om detta?

Tacksam för feedback

Eric Strand pratade om en sådan portfölj för ett tag sedan med 50% aktier och 50% guld.

Själv investerar jag inget i guld utan försöker istället att ha en väl diversifierad räntedel i mina portföljer likt Lysa eller Opti.

Globala stats och bostadsobligationer
Globala realräntor
Globala Företagsobligationer
En gnutta högräntor.

Vad har guld rent statistiskt för värdeökning/år i snitt?

Köp av fysiskt guld tappar väl direkt ca 15% i värdet pga spread, så lång tidshorisont är väl ett krav typ 20+ år.

Ev kortare om man vill spekulera?

Realt eller nominellt? Över hur lång tidsperiod?
10 år? 100 år? 1000 år?

Det jobbiga är att alla svaren kommer vara olika…

Typ ca 25-30 år? Avyttra vid pension eller dyl är man garanterad värde ökning om man köper guld i en specifik tidsram, åldern 35-45 typ?

Är du intresserad av de kommande 30 åren eller de 30 år som ledde upp till detta året?

Min poäng är att det är nästintill omöjligt att svara på. Guld är icke produktivt så över tillräckligt långa tidsperioder (1000 år) bör den reala ökningen vara typ noll. Nominellt kan det vara extremt högt. Samtidigt finns mängder av potentiella saker som kan ge upphov till såväl real värdeökning som värdeminskning över 1000 år.

Men på 30 års sikt så kan det lika gärna avkasta långt mycket mer än aktier. Eller mycket mindre. Eller precis lika mycket.

Min bild var att guld (xetra-gold) följer inflationen.
För mig som har ett mindre kapital samt sparat för den övre ålderdomen så är det viktigt att täcka upp för inflationen.
Tycker Mattias svar låter intressant, men har inte kunskaper nog….
Som jag skrev tidigare så har jag ca 40% i räntefonder idag.
Är detta en tillräcklig bra krockkudde?
Vi pratar om en tidshorisont på ca 10år
Är en glad amatör som försöker trygga senhösten i livet.

Trygga långa ränteplaceringar ger ingenting (minus fond- och ISK-kostnader) men kan väl sjunka -15% i (kortsiktiga) värdet. Nollränta idag menar nollränta efter löptiden. Punkt. Period. Full stop. Det enda sättet att få avkastning från trygga räntorna förutsätter att marknadsräntan skulle falla mer under noll. Men för att få denna avkastning (max 5% skulle jag gissa) menar att man måste sälja alla sina räntefondandelar helt och hållet då. Marknadstajming med räntefonder, låter icke rimligt.

Guldet har typiskt avkastat typ inflationen + lite till. Men det är volatilt.

Mitt förslag för allemans 60/40 idag vore 60% aktiefonder, 25-30% sparkonto i en nischbank och 10-15% guld-ETF. Men…min gissning är att denna portfölj kommer att ge typ 3% annualized under nästa 10 år.

#everythingbubble

Intressant tråd själv så tycker jag att ädelmetaller är betydligt bättre i dagens ränte-klimat (0%) skulle räntan stiga faller räntefonderna. Jag såg en intressant graf

även platina
har gått upp sedan 1800-talet och kan va minst lika bra som guld betydligt billigare trots att det är mer sällsynt. Jag tycker därför inte att man bara ska ha guld i ädelmetall-delen.

Jag kör 70% aktier 30% ädelmetaller typ 20% guld 5% silver och 5% platina för att sprida risken till fler metaller. Jag har lite guld och silvergruvbolag i aktiedelen så 50% guld är för mycket för mig.

Om du är intresserad av avkastning så kan guld/silver gruvbolagen ge mer avkastning än enbart metallen jag personligen har valt newmont corporation och pan american silver det är dom 2 största som ger bra stabil utdelning.

Guld och metaller har hög risk, kolla kurvorna sedan förra toppen ca 2008-11 och därefter.

Långa ränteobligatoner har hög risk när räntorna stiger, men var bra när den långa räntan sjönk de senaste 30 åren till en idag mycket låg nivå.

Ränteplaceringar som fungerar som ett gammeldags räntebärande bankkonto, de har låg risk.

Du kanske ska ha både guld och säkrare former av ränta?

Ett bra mix tycker jag mellan aktier och ädelmetaller.
Detta verkar vara en bra krockkudde, själv lutar det åt 60% aktier och mixar ädelmetallerna till Max 40%
Var investerar du i Platina & Silver?

har det mesta av mitt sparande på anvanza men nordnet har bättre etf.er än avanza med lägre avgifter

GPF Physical Platinum ETC (0,2%) avgift

GPF Physical Silver ETC (0,2%) i avgift

det är det billigaste jag kunde hitta

och om man samtidigt investerar i silver-och guldgruvbolagen så täcker utdelningen med råge den avgiften Pan American Silver Corp utdelning 0,94% Newmont Corporation 2,84%.

Tack för din feedback!
Tycker det är svårt med krockkudde, men fick stärkt förtroende då jag lyssnade på avsnittet med Eric Strand att Guld, Silver samt kanske även Platina är rätt väg att gå i balans med aktiefonder
Kanske platina tappar då dagens bilar med katalysatorer kommer ersättas med elbilar

inte säkert om silver leder el bäst så leder platina el sämst så man använder det som spänningsskydd i vissa instrument vilket kan vara viktigt i exempelvis elbilar.

sen när det gäller gruvbolagen så handlas dom både i USA och i Kanada och jag köper dom på börsen i Kanada för den valutan är mer stabil.

Misstänkte att du tänkte på Kanada map stabilare kurs.
I min position som nybliven pensionär så vågar jag nog inte satsa på enskilda aktier.
Tanken är ju att mitt sparande kapital samt det jag idag sparar skall börja utnyttjas fullt vid en ålder av ca 75+
Viktigt för mig

Viktigt för mig att jag har en bra krockkudde till mina aktiefonder

Kan ett alternativ vara lite mer defensiva sektorer i aktiedelen? Defensiva bolag brukar överleva lågkonjunkturer bättre. Typ dagligvaror, läkemedel, mobiloperatörer och elproducenter. Sådant folk inte kan spara in på.

Sedan brukar många förespråka fastigheter. Vilket är lite svårt rent praktiskt då du helst ska äga och hyra ut fastigheter. I USA finns REIT som gör att du kan köpa in dig som småsparare i sådana upplägg, men det finns inte i Sverige. Det närmaste vi kommer är väl preferensaktier eller D-aktier, men det är tyvärr besvärlig terräng.