Australien i krokarna runt Brisbane har nog ett av världens bästa klimat, en kultur som vår, och ett språk som de flesta kan göra sig förstådda på.
Problemet kanske är visum som kanske är knepigt där, har inte sätt mig in i det, och så är det ju väldigt långt att ta sig dit, så man kan nog inte räkna med så många kompisar som kommer och hälsar på - det gäller för övrigt även många av länderna i Asien, och i USA.
VI har ett hus i Spanien där jag är 5-6 veckor på våren och hösten, totalt 10-12 veckor/år och det tycker jag känns lagom, man slipper värsta hettan på sommaren, och under vintern kan det vara rätt tråkigt väder om man ska vara helt ärlig.
Att bara visats i perioder utomlands gör också att man slipper mycket av problemen med höga försäkringskostnader och krångel med skatter. (Svenska försäkringen gäller väl i 45 dagar om jag inte missminner mig)
Att köpa eller hyra är en annan fråga, det blir nog ungefär lika dyrt att hyra i tre månader/år som att äga, men att ha ett riktigt “hem” att komma till har också ett värde tycker jag, medan andra kanske uppskattar ombytet som hyra ger.
Skulle jag bo längre perioder någonstans där man:
- Har bra klimat
- Enkelt med försärkingar
- Relativt nära hem, som gör att man kan få besök av nära och kära
Då skulle jag nog titta på södra Gran Canaria, typ Puerto Rico, eller nåt liknande på någon av de andra öarna.
Min plan var först att köpa något på kanarieöarna, men priserna steg i samma takt som jag kunde spara pengar, så målet kom aldrig närmare. Tyvärr.
Till sist fick man rätta mun efter matsäcken och mina 1.4 miljoner räckte till ett hus med 3 sovrum, stora ytor utomhus, ca 70 m2 i markplan och två takterrasser - på ett lugnt område 2.5 km från stranden i Torrevieja, 9 minuters gångväg till närmaste restaurang-gata, 300 meter till närmaste matvarubutik, 800 meter till Shoppingcenter Carrefour/Habaneras, och enkelt att parkera bilen på gatan. Nåt liknande på kanarieöarna hade nog kostar norr om 3 miljoner.
Förra våren såldes grannhuset, likadant som vårt, för nästan 1.9 miljoner, så det verkar inte vara en dålig investering heller. + 500 k på 5 år är helt OK och mer än det kostat oss att äga huset under tiden.