Bästa sätt att öka värde på fastighet?

Har tack vare rika tillsammans verkligen utvecklat mina investeringar på ISK, och funderar nu på vad jag kan göra för smarta investeringar i min fastighet för att öka värdet på den? Jag har inte tänkt sälja, men vill ju under tiden jag bor här ändå lägga “smarta pengar” i fastigheten gällande investeringar/renoveringar.

Det finns ju så mycket att läsa på nätet, men just detta verkar vara implicit kunskap eller “jag har hört att…” just kring detta. Tips på bra källor där man kan läsa vidare? Och gärna litteratur som inkluderar näringsfastigheter eftersom vi bor på en gård som har en annan typkod än vanliga villor.

Pratar vi om fastighet som i eget hus? Eller har du en kommersiell fastighet som du vill utveckla?

Jag tänker i första hand som bostad och inte kommersiell fastighet, men skrev med det för jag märker ibland att vissa regler, förhållningssätt, osv inte är applicerbart för att man råkar bo i en villa på en fastighet av annan typkod :slight_smile:

Några förslag:

• stycka av tomten och sälj den
  • bygg en lägenhetsdel och hyr ut
  • skaffa gigantiska solceller och sälj överskottet
  • hyr ut huset när du är bortrest via AirBnB
  • odla mat/skaffa höns eller motsvarande och sälj
3 gillningar

Det säkraste sättet att öka värdet på fastigheten är att sänka driftkostnaderna. Det finns massor av saker att göra då, bara att googla.

2 gillningar

Håller med Brunello!

Låga driftskostnader gör att du får mer pengar över till annat.
Om du inte ska sälja behöver du inte höja värdet. Rusta och renovera efter hur du själv känner, det är du som bor i huset.

1 gillning

Kom överens med grannarna vad ni ska ha för kvm pris :grin:

Det finns ju andra anledningar till att ha ett bra värde på fastigheten, tex för lån. Jag tänker också på att jag gärna vill göra kloka investeringar både för nuet, min framtid i fastigheten och för att göra kloka investeringar så att pengarna kan ge tillbaka något den dagen det blir försäljning.