Uthyrning, nästa steg

Hej alla! Har sedan en tid varit passiv användare av RT såväl via detta forum som sociala medier och nu senast julkalendern till barnen. Nu tänkte jag bli mer aktiv genom att ställa en fråga i detta tillsynes kunna forum.

Jag och min fru har sedan ett antal år hyrt ut våran gäststuga via airbnb. Inledningsvis mest för att den användes så sällan. Efter hand har det dock visat sig vara ganska lönsamt och nu hyr vi ut rätt frekvent (dock fortfarande inom ramen för privat uthyrning eftersom vi själva nyttjar den en del).

Men vad min fråga handlar om är hur vi skapar mest mervärde av de extra inkomster uthyrningen genererar. Vad vi gör i dagsläget är att använda en del av inkomsten till underhåll och utveckling av fastigheten, taktbyten, solceller, uteplats mm. Överskottet investerar vi just nu i passiva indexfonder ala RT. Det ger såklart en schysst avkastning. Det som dock gnager i mig är att det kanske skulle gå att göra ännu bättre? Är det värt att investera vinsten i ännu en fastighet (som kontantinsats) och få ännu bättre avkastning genom ökade hyresintäkter och större hävstång med ännu ett bolån? Är det vettigare att amortera av vårat nuvarande bolån snabbare och minska skuldsättningen? Är det värt att skapa ett AB för att genom det sköta uthyrningen eller ev köpa gäststugan av oss ? Eller finns helt andra uppenbara alternativ?

Jag har såklart läst på lite och bla lyssnat på avsnitt 176 som handlar om detta

även läst lite på mainhome i samma tema.

Såklart handlar det i slutändan om vad man har för målsättning med sitt sparande/investerande. För oss handlar det om att (som för många andra) kunna leva ett rikare liv där vi är mindre beroende av lönearbete och själva kunna styra över vår tid

Kort om våra förutsättningar.
-Hus värderar till ca 5msek 85% belånat
-två heltidsjobb med inkomst omkring gränsen för statlig inkomstskatt
-gäststuga som hyrs ut för ca 150k/år

Så hit me! Vad har ni för tips?!

1 gillning

Hej, vi har lite samma situation fast vi hur ut vårt hus när vi är på semester och ganska nyligen även min föräldrars stugan när de inte använda den. Jag tror att om man har bra koll på airbnb och hur man kan tjäna pengar där är ett bra nästa steg att köpa ett airbnb till.
Fördelar:

• ni vet vad som krävs för att driva airbnb
  • kan ge en bra avkastning
  • finns alltid möjlighet att nytta stuga själv

Nackdelar:

• kan vara svårt att finansiera för att man borde köpa det privat och då nå man snabbt upp till max belåningsgräns
  • kan kräva en del extra jobb

Min känsla är att man idag måste erbjuder ganska mycket till gästerna för att få många bokningar och att det inte riktigt räcka längre att bara hyra ut nån stuga i skogen. I alla fall inte om man ska känna pengar på det och får en bättre avkastning än börsen.

1 gillning

Det är som du säger ett logiskt nästa steg att fortsätta med det man vet fungerar. Samtidigt finns en del osäkerhetsfaktorer som du nämner.
Det som är svårt, delvis för att jag saknar tillräcklig kunskap, är att räkna på vilken extra avkastning det skulle ge. Jag kan ganska lätt uppskatta hur mycket avkastning uthyrningen ger idag och i framtiden genom att tex räkna 7%/år på börsen. Men hur ser alternativet ut om vi idag investerar pengarna i ett till bo ner för att först senare få ökad inkomst från uthyrningen.

Sen är det som du säger kanske en del extra jobb. Idag hyr vi ut gäststugan där vi bor, det gör det väldigt enkelt för oss att ex städa vid behov eller hjälpa gästerna med frågor de har. Vi är ju ändå oftast på plats eftersom vi bor här. Ett annat boende skulle innebära att vi behöver åka dit ibland. Sen tillkommer ev kostnader för renovering slitage etc som är svåra att uppskatta…

Men det är här jag känner att jag kanske begränsar mina tankar till att ”man vet vad man har men inte vad man får”. Det kanske inte behöver vara så knepigt eller riskabelt med ytterligare ett boende?

Det som har hjälpt oss med att räkna på olika objekt är både att använda airdna tillsammans med airbnb och en enkel excel kalkyl för att ha koll på kostnader för olika saker. Jag fick mycket inspiration från bigger pockets podcasten och även robuilt på Youtube. Är tyvärr bara fokus på USA så man måste vara lite försiktigt med alla tips man få. Sen tycker jag att det är jätterolig att vara airbnb host :slight_smile:

Kollade lite på air DNA som var nytt för mig. Verkar robust men rätt begränsat om man inte betalar. Har ni använt betalversion och är det värt 30$/månad?

Vi testade första nivån på betalplan och det är definitivt en hjälp när man utvärdera ett objekt. Men när den visa jämförelse objekt är det bra att man verifiera de objekt själv lite genom att titta på jämförelse objektens airbnb annons och t.ex tittar hur mycket deras kalender är bokad. Ibland känns siffrorna från airdna lite konstig men jag tror att det kan bero på hur många professionella annonser den hittar i närheten. Funger säker bäst i områden med många professionella annonser. T.ex skidorter eller populära strand destinationer etc.