Hej, är 17 år gammal och vill börja lära mig om fonder och aktier och hur marknader fungerar, inte för att göra ”daytrading” men vill bara be om tips som ni önskar att ni hade när ni starta, vill veta vart eller vem man borde lyssna på? Vilka böcker eller sidor man ska läsa på? Och tips på hur man bör spara långsiktigt och i vad. Använder just nu Avanza och sparar cirka 2000 per månad och lägger de i fonder som investerar i Teknikbranschen i USA.
Du har hittat helt rätt jag hittade Rikatillsammans när jag var 10 år äldre än du är nu. Sök på podden i valfri spelare, eller Youtube. Börja med avsnitt 99. Sen lyssna på det du finner intressant
Hej!
Ett tidigt intresse för ekonomi kommer sannolikt kommer att göra skillnad - grattis till att redan vid 17 års ålder ha börjat fundera över dessa frågor!
Som @Pannkaka nämnde är följande avsnitt bra att börja med:
Ett annat avsnitt jag tycker är bra att att börja med är:
I listen finns “Börja här” som kan led dig vidare i vitt skilda teman.
Det finns så klart många böcker om ekonomi men en bok av grundläggande art som jag tycker är bra att läsa som en av de första är Mer pengar för pengarna : spara, låna och försäkra som de verkliga experterna av Runnemo, @Anonym och Wass. Den tar t.ex. upp sparande generellt, bostäder, lån och pensionssparande.
Fortsätt spara i breda fonder tills du har lärt dig mer och kan ta ställning till om du ska göra på något annat sätt. (Jag utgår från att de fonder du sparar i är breda även om huvudfokuset är teknikbranschen i USA.)
Bästa starten är att göra som du redan gör!
Önskar jag hade hittat det här forumet tidigare. Att jag hade lagt sparandet i billiga och breda indexfonder. Att jag hade styrt upp min tjänstepension tidigare.
Egentligen räcker det med att börja spara brett och billigt, sen behöver man inte lyssna så mycket mer på någon…
“Mer pengar för pengarna” av småspararguiden. Sidor att läsa räcker gott och väl med RT. Bäst är att vara så passiv och oengagerad som möjligt för att slippa risken för beteendemisstag.
Brett och billigt i indexfonder. 100% aktier (indexfonder) om sparhorisonten är 10+ år. Majoriteten i globalfond. Annars fondrobot som Lysa eller Opti.