Bästa USA ETF Montrose

Hej

Tänker sadla om till ETF portfölj och vet inte vilken ETF för USA jag ska välja?

Har stort fokus på Norden, Sverige och Europa samt tillväxtmarknader.
Jag kommer vikta Europa inkl. Norden med närmare 65%
Men USA ska få ca 20-25% i dagsläget.

XACT OMXS30 ESG
XACT Norden
XACT Norden Högutdelande
iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF EUR (Acc)
Xtrackers MSCI Emerging Markets UCITS ETF 1C

Har ni andra synpunkter så är det fritt fram.

Men jag behöver inga kommentarer på att detta inte är utifrån marknadsvikt eller liknande.

Vh Kenny,

@havsekorre

Själv håller jag mig till globalfonder, så har inte superkoll på USA, men det som man bör fundera på där är om man vill ha fysisk eller syntetisk replikering – det senare bör i teorin ge ett par promille/år i lägre skatteavbränning. N810 för 5 baspunkter per år kan vara ett alternativ om man väljer den syntetiska vägen, och på den fysiska sidan finns det ett par alternativ för 3 baspunkter per år. Kollar man på det senaste årets utveckling så har det lönat sig att välja en syntetisk fond, med runt en promilleenhet bättre utveckling, så det ser ut som att skattefördelen överväger eventuella högre kostnader.
https://www.justetf.com/en/how-to/msci-usa-etfs.html är en bra startpunkt.

Håller med föregående! Själv kör jag med iShares S&P 500 Swap (I500) – 0.05% TER (syntetisk). Fysisk, om man vill undvika swap: SPDR S&P 500 (SPY5, 0.03% TER) eller iShares MSCI USA (QDVR, 0.03% TER)

Kör syntetisk själv. Även om TER är lite högre så slipper man 15% källskatt på utdelningar, vilket ger ~0.15-0.20% bättre avkastning per år tror jag.