Jag har en övervikt mot USA just nu (och globala indexfonder innehåller också mycket USA i dagsläget) så söker alternativ som exkluderar USA.
Jag vet att det finns utmärkta ETF för detta med de jag känner till är inte möjliga att handla från EU (tydligen saknas nödvändig dokumentation eller något?).
Vill inte själv komponera något med enskilda aktier eller lita på förvaltade fonder utan söker indexproduktet…
Det finns såda ETFs om de bara gick att handla från EU. Globalfonder lär ju spendera en hel del på valutahantering internt så lite onödigt att behöva växla hela beloppet '“en gång till” bara för att den handlas i Euro…
Har redan börjat med att sälja av ett par ETFs som var i Euro och skall köpa någon av dessa men det räcker inte för en bra balans så klurar vidare…
Är det här en känsla eller har du några belägg för att växlingskostnaderna i ETF:erna skulle vara så höga att det spelar någon roll?
Man kan ju se total avgift och transaktionskostnader där det är inkluderat.
Det känns som att det finns bra lösningar enl. t.ex. förslag från @Jbl.
Själv har jag kommit fram till att jag kommer att hålla mig till ETF:er i € för att utbudet är mycket större och lättillgängligt, vilket borde leda till mer konkurrens, bättre produkter och lägre avgifter.
Sedan finns det väl också en viss sannolikhet för att vi någon gång kommande årtionden byter ut SEK mot EUR men vi kommer aldrig att byta till USD.